Obozy Bez Tajemnic.


Witam Was po bardzo długiej nieobecności. Jedynie mogę powiedzieć, że z przyczyn braku komputera nie mogłęm pracować. Dzięki mojej dziewczynie mogę dodawać, bo swojego wiecie nie mam. Przepraszam Was jeśli zawiodłem kogokolwiek. Nie przedłużając zapraszam każdego do poczytania kolejnego wpisu. 
W czasie wojny obozy organizacyjnie podlegały:

Głównemu Urzędowi Bezpieczeństwa Rzeszy 
Głównemu Urzędowi Gospodarki i Administracji SS 
Inspektorowi Obozów Koncentracyjnych który wszedł w skład SS. 

Przy pomocy obozów III Rzesza prowadziła kilka różniących się polityk niewolniczych i eksterminacyjnych. Prawdziwe przeznaczenie obozów bywało kryte pod eufemistycznymi nazwami, które pozwalały ukryć przed światową opinią publiczną, a poniekąd przed samymi Niemcami, realne znaczenie placówek obozowych. Sieć obozów niemieckich tworzyło kilka podstawowych rodzajów obozów, których jednak precyzyjne rozgraniczenie bywało w praktyce płynne.

Rodzaje obozów:

Obozy koncentracyjne  podstawowe placówki całego systemu, z podobozami i oddziałami roboczymi. Klasycznymi przykładami są: Dachau, Mauthausen-Gusen, Stutthof.

Obozy pracy przymusowej powstawały na ogół najpierw jako komanda zewnętrzne. Stanowiły obozy pracy, najczęściej w przemyśle zbrojeniowym, kamieniołomach i kopalniach, były powiązane z dużymi obozami koncentracyjnymi.

Obozy jenieckie  dla jeńców wojennych, tzw. również oflagi i stalagi

więzienia policyjne – np. Fort VII w Poznaniu, Pawiak w Warszawie, Radogoszcz w Łodzi;

obozy germanizacyjne – dla dzieci i młodzieży, np. tzw. Kinder-KL w Łodzi

obozy przesiedleńcze i przejściowe – przeznaczone dla cywilnych osób internowanych oraz zakładników, w ostatnich latach wojny pełniły również funkcję obozów zbiorczych w rozwiniętej logistyce transportów ludzi do docelowych obozów i ośrodków zagłady np. Obóz przesiedleńczy w Konstantynowie.

Obozy zagłady:

Obozy zagłady ośrodki i obozy zagłady, w których dokonywano ludobójstwa, głównie Żydów (Holocaust), od końca 1941 r. w komorach gazowych za pomocą gazu Cyklon B lub spalin. W sumie wymordowano w takich obozach ponad 2,5 mln osób. Najważniejszymi były: Birkenau, Kulmhof, Treblinka, Sobibor i Belzec. 

Struktura obozu:

Pierwsza strefa to baraki więźniarskie. Ogrodzone drutem kolczastym, pod napięciem, czasem (np. w Sobiborze) nawet polem minowym. Nieopodal znajdowały się na ogół sanitariaty. Baraki były wyposażone w dwu-trzy piętrowe trzyosobowe prycze (o szerokości rzadko przekraczającej jeden metr). W obrębie strefy baraków istniały często sektory oddzielone drutami, za którymi przetrzymywano specjalne grupy więźniów (np. rodzinny obóz cygański w Birkenau, obóz dla Żydówek w Ravensbrück, baraki dla więźniów Nacht und Nebel w Natzweiler-Struthof). Po zewnętrznej stronie drutów stały wieżyczki wartownicze. Między barakami na ogół istniała przestrzeń wykorzystywana jako plac apeli.

Druga strefa to niektóre instytucje specjalne w obrębie obozów: lazarety, komory gazowe, krematoria, sale przesłuchań, izby i ściany egzekucji. Miejsca te były rozrzucone po całym obozie. Jedynie komory gazowe i krematoria były na ogół umieszczane na uboczu.

Trzecia strefa to przestrzeń robocza, w której najpierw były to miejsca pracy komand zewnętrznych, pracujących na rzecz obozu, następnie stawały się to miejsca niewolniczej pracy na rzecz niemieckich przedsiębiorstw i niemieckiego wysiłku wojennego. Z czasem niektóre strefy robocze na tyle się rozbudowały, że dawało to okazję do utworzenia podobozów.

Czwarta strefa to administracja, kantyna i baraki SS, domek komendanta 

Cechy te nie były zachowane w ośrodkach zagłady, które nie pełniły funkcji obozowych (Kulmhof, Belzec, Sobibor, Treblinka II). W tych miejscach przestrzeń można podzielić na cztery inne strefy.

Pierwsza strefa stanowiła swoistą ścieżkę skazanych na zagładę: strefę przybycia (rampę, plac), rozbieralnię, zakamuflowane komory gazowe. W tej strefie sortowano również mienie pozostawione przez ofiary i przygotowywano wywózkę tego mienia do Rzeszy.

Druga strefa to doły grzebalne, później paleniska obsługiwane przez nielicznych więźniów.

Trzecia strefa to baraki dla więźniów obsługujących proces zagłady – przy czym z reguły więźniowie sortujący mienie pozostawione przez ofiary byli odseparowani od więźniów palących zwłoki.

Czwarta strefa to administracja, kantyna i baraki SS, domek komendanta.

Lista obozów hitlerowskich. 
Auschwitz-Birkenau
Bad Sulza
Belzec
Bergen-Belsen
Buchenwald
Dachau
Esterwegen
Flossenbürg
Fuhlsbüttel
Gross-Rosen
Hertogenbosch
Hinzert
Hohenbruch
Kaiserwald
Kauen
Klooga
Kulmhof
Plaszow
Lichtenburg
Majdanek
Mały Trościeniec
Mauthausen-Gusen
Mittelbau-Dora
Moringen
Natzweiler-Struthof
Neuengamme
Niederhagen-Wewelsburg
Oranienburg
Ravensbrück
Sachsenburg
Sachsenhausen
Sobibor
Stutthof
Theresienstadt
Treblinka
Uckermark
Vaivara
Warschau





A teraz zwracam się do Was. Czy mam opisywać i dokumentować obozy z listy żeby Wam pokazać w pewnym stopniu obozy? Jeśli tak to z przyczyn finansowych niektóre będę mógł jedynie odwiedzić.


Jarek.   

84 komentarze:

  1. Ten temat zawsze bardzo mnie wzrusza. Lubię tą tematykę - to nasza historia.

    http://nouw.com/flaviagutowska/elegancko-i-wygodnie-codzienny-look-32482965

    OdpowiedzUsuń
  2. Ważny temat. Dziękuję za mądry tekst. Powodzenia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam odwiedzić Górę Śmierci i obóz pracy w Pustkowie na Podkarpaciu. Znajdziesz tam między innymi muzeum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiedziałem o takim czymś. Chyba kiedyś pojadę tam.

      Usuń
  4. Ja mieszkam blisko Sztutowa, gdzie był obóz. Bardzo mnie denerwuje jak przyjeżdżają turyści z innych krajów i mówią Polskie Obozy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo nie ładnie lecz to pewnie z przejęzyczenie to jest. Chyba napiszę o tym post. Współczuje takiej sytuacji.

      Usuń
  5. Dobrze, że ten temat nadal jest poruszany : ) Bardzo lubię tematyki historyczne. Pozdrawiam!

    https://behindthecone.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Temat obozów jest jak dla mnie dość ciężkim ale ważnym tematem. Dopóki na żywo sie tego nie zobaczy i nie obejrzy filmów dokumentalnych, te traumatyczne historie nie uderzają z taką siłą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na żywo zawsze najlepiej odczuwa się takie spotkania.

      Usuń
  7. A wiesz że ja rano przeglądałem album o obozie na Majdanku który zresztą znajduje się niedaleko mnie. Przeglądałem go już kilkakrotnie, możesz się domyśleć jakie tam są zdjęcia i za każdym razem gdy go przeglądam i czytam o tym wszystkim robi mi się sucho w ustach a w dołku ściska... Może kiedyś zbiorę się na odwagę i zwiedzę obóz na Majdanku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba też wybiorę się do tego obozu. To co ludzi spotkało jeszcze przez długie lata będzie ściskać gardło albo ciarki przechodzić.

      Usuń
    2. Obóz na Majdanku również znajduję się niedaleko mnie i raz sie zebrałam na odwagę i pojechałam tam. Powiem wam Panowie,to zostawia ślad w sercu i pamięci...mimo wszystko znow próbuje znaleźć czas i tam pojechać bo za pierwszym razem przez płacz i niedowierzanie nie pamiętam chyba połowy tego co mówił przewodnik.

      Usuń
    3. Współczuje bardzo widoku. Mam nadzieje że jednak znajdziesz jakimś cudem tą siłę

      Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

      Usuń
  8. Really lovely place, look great-
    Nice post darling, so good and interesting, love it!
    Enjoy in weekend! ♥

    New review post is on my blog. ♥
    Visit me here: http://thestoryofagothic.blogspot.rs/
    Maleficent ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Thank you, dear. I recommend you aushwitz though to see. German extermination camp. I will definitely see your post. Have a nice week

      Usuń
  9. Jeju uwielbiam twoje wpisy <3 I kocham takie klimaty są super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Myślałem że tylko ja takie lubię.

      Usuń
  10. To straszne czasy były, temat bardzo mi bliski - super, przypominasz historię

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Częściej zapraszam do wpadania. Dzięki za miłe słowa.

      Usuń
  11. Ciężki temat, który pozostaje nadal bardzo kontrowersyjny. Z wpisu dużo się dowiedziałam, gdyż z historią mi raczej nie po drodze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto poznawać historię mimo wszystko. mam nadzieje że zachęciłem do szukania dalej.

      Usuń
  12. Tematy za czasów wojny zawsze mnie ciekawią.
    Nie wiem czemu ale bardzo lubię o tym słuchać dowiaduje się więcej na pewno o historii polski jak i świata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś postaram się ukazać po krótce jakąś historię pewnego państwa.

      Usuń
  13. Tamaty z czasów wojny są interesujące. Często oglądam w tv filmy dokumentalne. Chętnie o nich poczytam.

    Będę śledzić.

    Zapraszam do nas

    www.glamsquad.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś wymyślę by można było poczytać pożytecznego.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  14. Nadal nie wierzę w to, że ktoś był zdolny do zakładania i prowadzenia czegoś takiego

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo głęboki post i wiele informacji. Raj dla osób, które się interesują tym tematem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko dla fanatyków historii jest ten blog ale też dal ludzi mniej zafascynowanych.

      Usuń
  16. Bardzo fajnie że wracasz do pisania! Twoje posty zawsze są pełne wiedzy i historii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej jak to miło czytać, dzięki za tak miłe słowa.

      Usuń
  17. Lubię takie klimaty. Ja byłam w Oświęcimiu i w Bełżcu. I chętnie pojechałabym ponownie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawy artykuł. Treściwy i nie odbiegający od sedna sprawy. Każdy Polak powinien dowiedzieć się co się u nas działo, lecz nie tylko u nas. Sama byłam kiedyś w Oświęcimiu z wycieczką. Pierwsze co mnie tam uderzyło to cisza. Wszechogarniająca cisza. Nie ma tam ptaków. Z murów bije chłód. W pomieszczeniach słychać tylko kroki. Dowiedziałam się również kilku nowych rzeczy z twojego posta. Bardzo ciekawi mnie co dalej o tym napiszesz. Byleby było prawdą. Nie staraniem się usprawiedliwienia tego co się stało. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację by każdy Polak znał historię ale nie każdy umie przekazywać nią w prosty sposób jak zauważyłem. Postaram się nie zawieść oczekiwani. Myślę że pójdę w stronę obozów i jakieś ciekawostki odkryję przed wami jak i sobą. Pozdrawiam :)

      Usuń
  19. Dla mnie do dnia dzisiejszego jest to okropny temat. Nie Jestem w stanie zrozumieć jak człowiek mógł tak traktować innego człowieka.
    Cieszę się, że historia nie idzie w niepamięć.

    Pozdrawiam
    Zazuul.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nikt tego nie wie dlaczego tak stało się, fakt że eliminacja żydów to główny motyw ale tak nie wolno.

      Pozdrawiam również.

      Usuń
  20. Temat mega ważny, ciekawie opisujesz informacje, moim zdaniem jesteś skarbnicą wiedzy dla innych.
    Pozdrawiam,
    Books, coffee & love

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Może kiedyś ktoś z tej skarbnicy skorzysta. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  21. Świetny, mądry tekst. Uwielbiam ;)
    I dziękuję Ci za to, że mogę sobie przypomnieć trochę wiadomości z historii i za to, że zawsze dowiaduję się czegoś nowego ;)
    Wszystkiego cudownego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie masz za co, miło coś nowego dowiedzieć się. Postaram się cały czas coś nowego serfować.

      Dziękuję i nawzajem.

      Usuń
  22. Bardzo ciekawy temat i super ze zebrałeś wszystkie najpotrzebniejsze informacje w jednym miejscu 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to tak można powiedzieć ale to w krótce rozwinę szerzej.

      Usuń
  23. Mocny temat jak na bloga - ale ważny. Dobrze, że go poruszasz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu mój blog z tego słynie że wybiera sobie nie tuzinkowe tematy.

      Usuń
  24. Oo super temat! Chyba najlepszy jak dotychczas na tym blogu :) Chociaż każdy jest ciekawy :* Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ja wiem czy najlepszy? Bywały lepsze ale każdy ma swoje zdanie. Pozdrawiam.

      Usuń
  25. Kolejny świetny post który robi wrażenie i jest bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  26. Świetny temat, wspaniale napisane z uwagi na to, że jestem na profilu humanistycznym, to bardzo jest mi bliska historia. Świetnie napisane jestem pod wrażeniem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki za maturę, chociaż bez matury można przeżyci.

      Usuń
  27. Post robi wrażenie , oby takich więcej

    OdpowiedzUsuń
  28. Post jest świetny.. mądre słowa będę częściej wpadać na twój blog.. :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo dobry i mądry post.

    OdpowiedzUsuń
  30. Miałam możliwość odwiedzić kilka takich obozów. Bardzo przykra i ciężka atmosfera tam panuje :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogę jednie wyobrazić. Dziewczyna moja chciał płakać kiedyś jak jeszcze była w podstawówce.

      Usuń
  31. Bardzo przygnębiające, ale ważne dla społeczeństwa, że ktoś porusza te tematy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tuż to, ważne by ruszać takie tematy by każdemu uświadomić historię naszego kraju.

      Usuń
  32. Pamiętam jak ja pojechałam zobaczyć obóz, płakałam strasznie.
    Bardzo trudny temat dobrze że go tu zawarłeś

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety ja nie miałem okazji w szkole tego zobaczyć ale może to nadrobię. Pewnie będę miał taką samą reakcję.

      Usuń
  33. Bardzo ciekawy tekst. Fajnie, że trafiłam na Twój blog, być może będę częściej zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo zapraszam częściej wpadać tu na blog miło mi będzie.

      Usuń
  34. Świetny tekst, chociaż szczerze powiedziawszy dla mnie za ciężki temat. Zawsze wywołuje to we mnie te smutne, oczywiste reakcje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja też bolałam niedawno nad brakiem laptopa, na szczęście już zawitał nowy sprzęt ;)
    Ja osobiście nie zagłębiam się w tematykę, ale mój tata jest w niej zakochany. Uwielbia wszelkie ciekawostki, historię. Z pewnością pokaże mu Twój post :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Dla mnie także jest to niepojęte jak mogło dojść do takiej zagłady tylu niewinnych osób :(
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  37. Byłam na wycieczce i zwiedzałam tam takie obozy, po prostu masakra. Nie wiem jak można byłobyć tak nieczułym aby zabić tyle osób:/

    OdpowiedzUsuń
  38. Docieranie do takich miejsc jest niezwykle ważne i daje okazję do snucia wielu refleksji, które jakoś umykają nam w codziennym życiu. Obozów odwiedziłem zaledwie kilka, jednak od lat skutecznie "zwiedzam" cmentarze wojenne... z zainteresowaniem poczytam o kolejnych obozach.

    Powodzenia,
    D.

    OdpowiedzUsuń
  39. To jest wazny temat. Niestety bardzo przykry ale historie kazdy powinien znac. Osobiscie odwiedzilam oboz w Buchenwaldzie. Chcialabym odwiedzic ich wiecej. Oczywiscie ze jestem za tym abys je opisal. Bardzo ciekawy blog zostaje tu na dluzej

    OdpowiedzUsuń
  40. Cieszę się, że poruszasz takie tematy. Nie każdy zna te fakty, a myślę, że każdy powinien. Sama nie miałam okazji jeszcze być w żadnym, ale z pewnością to nadrobię.

    OdpowiedzUsuń
  41. Dziękuję za wizytę na moim blogu. Miło mi. Obozy to ciężki dla mnie i wzruszający temat. Z jeden strony ciągnie mnie tam zawsze by zobaczyć, zwiedzić, oglądać a z drugiej strony wielka gula w gardle i bezradność. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  42. Byłam w Auschwitz-Birkenau oraz w Dachau. Powiem że straszne, sama historia tych miejsc jest straszna. Ale Historie powinno się znać, szczerze w Niemieckich szkołach, lepiej by powiedzieć u nas na Bawarii ten temat to tabu i nigdzie go nie znajdziesz w książce od Historii. Od kilku lat nikt z nauczycieli nie wspominał o tym. No cóż, zostaje jedynie internet i rodzice. Ciekawy temat wybrałeś :)
    Pozdrawiam, Weronika

    OdpowiedzUsuń
  43. mam ciarki jak to czytam ;( eh.. przerażaja mnie takie historie

    OdpowiedzUsuń
  44. Dobry i naprawdę rzetelny wpis, gratulacje!
    ~Nudziarz

    OdpowiedzUsuń
  45. Twój blog jest mega :) Uwielbiam go czytać, bo sporo można się z niego nauczyć.

    OdpowiedzUsuń
  46. Temat wyjątkowo ważny. Ja dwa razy byłam na "Marszu Żywych" w Oświęcimiu... I raz spotkałam się tam z nieuprzejmym zachowaniem obcokrajowców wobec Polaków, którzy wtedy tam byli- a jak mogą tu przychodzić, brać w tym udział, skoro to polski obóz... Dobrze, że ktoś o tym pisze, może dotrze to do większego grona.

    OdpowiedzUsuń
  47. II Wojna Światowa to temat rzeka i można o nim rozmawiać bez końca. Był to jedyny okres na historii, którego byłam naprawdę ciekawa.

    OdpowiedzUsuń