Kinematografia-Obozy Koncentracyjne.

Witam wszystkich bardzo serdecznie, Przychodzę do Was z tematyką filmową które są dostępne i obrazują życie w obozie, oczywiście nic nie odzwierciedli tego, jak było naprawdę. Zaprezentowane propozycję są według mnie godne polecenia.

"Ostatni etap"
Ostatni etap” to na wpół dokumentalna opowieść o więźniarkach oświęcimskiego obozu Auschwitz-Birkenau. Widzowie zapoznawani są z sadystycznymi i okrutnymi metodami traktowania osadzonych przez strażników lagru. Scenariusz „Ostatniego etapu” powstał na kanwie doświadczeń samej reżyserki, która w trakcie wojny była więźniarką obozu w Oświęcimiu. Zaprezentowany tragizm bohaterek, walczących resztkami sił o swoją godność, dodatkowo podkreśla fakt, że film kręcony był na terenie Auschwitz-Birkenau dwa lata po jego likwidacji. Warto dodać, że noszone przez aktorki stroje były autentycznymi ubraniami byłych więźniów obozu. Na niektórych widoczne były jeszcze ślady krwi.

"Kornblumenbau"
Film opowiada historię młodego muzyka – Tadeusza Waczyńskiego. Mężczyzna zostaje zesłany do obozu koncentracyjnego za prowadzenie działalności konspiracyjnej. Bohater trafia do Oświęcimia i bardzo szybko zostaje zarażony tyfusem. Wola przeżycia pozwala jednak Tadeuszowi wyrwać się z objęć śmierci. Muzyczny talent mężczyzny zostaje dostrzeżony przez pewnego strażnika, który poszukiwał kogoś do przygrywaniu mu jego ulubionej melodii pt. „Kornblumenbau”. Dzięki muzyce Tadeusz ma szansę przetrwać obozowe okrucieństwo.

"Nadzy pośród wilków"
Akcja „Nagich wśród wilków” rozgrywa się w obozie koncentracyjnym Buchenwald. Grupa więźniów tworzy konspiracyjną organizację komunistów, która planuje w odpowiednim momencie wywołać powstanie. Pewnego dnia do obozu przyjeżdża nowy transport skazanych. Wśród nich znajduje się małe dziecko. Członkowie konspiracji ukrywają je w celu uchronienia przed pewną śmiercią. Tymczasem w obozie nasila się stosowanie bestialskiej przemocy wobec więźniów.

"Krajobraz po bitwie"
Głównym bohaterem „Krajobrazu po bitwie” jest Tadeusz (Daniel Olbrychski) – młody poeta, były więzień niemieckiego obozu koncentracyjnego. Akcja rozgrywa się tuż po wyzwoleniu lagru przez żołnierzy Amerykańskich. Obóz koncentracyjny zostaje przemianowany na obóz dla uchodźców, dlatego też więźniowie nie mogą być wypuszczeni na wolność. Wśród nich znajduje się zniszczony psychicznie Tadeusz. Lata spędzone w lagrze pozbawiły go chęci do życia. Wszystko zmienia się, gdy do obozu przyjeżdża transport z kobietami. Tadeusz nieoczekiwanie zaprzyjaźnia się z polską Żydówką Niną (Stanisława Celińska).

"Zapamiętaj imię swoje"
W roku 1943 Zinaida Worobiowa (Ludmiła Kasatkina) zostaje przywieziona wraz ze swoim małym synkiem Gieniem do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Tam bohaterowie zostają od siebie rozdzieleni. Worobiowa zdołała tylko zapamiętać wytatuowany dziecku numer obozowy, a także przekazać mu, by zapamiętało ono na zawsze swoje imię. Po wyzwoleniu Auschwitz mały Eugeniusz trafia do polskiego domu dziecka. Jedna z nauczycielek postanawia adoptować chłopca i dać mu swoje nazwisko. Tymczasem biologiczna matka nieustannie poszukuje zaginionego malca.

"Kapo"
Film opowiada historię żydowskiej nastolatki Edith, która w czasie wojny zostaje zesłana do niemieckiego obozu zagłady. Los sprawia jednak, że spotyka tam ona pewnego życzliwego doktora, który pomaga ukryć jej prawdziwą tożsamość. Dzięki temu oszustwu Edith zostaje przydzielona w obozie do pracy w charakterze kapo. Powierzona jej funkcja szybko pozbawia ją człowieczeństwa. Wszystko zmienia się, jednak gdy bohaterka dowiaduje się o śmierci bliskiej przyjaciółki.

"Chłopiec w pasiastej piżamie"
Głównym bohaterem filmu jest ośmioletni Bruno. Wraz ze swoją rodziną chłopiec wiedzie szczęśliwe życie w Berlinie. Pewnego dnia, ku niezadowoleniu malca, cała familia przeprowadza się na wieś. Wszystko ze względu na nową pracę ojca, który (jak się później okazuje) jest ważnym oficerem SS. Bruno źle czuje się w nowym otoczeniu, gdzie nie ma żadnego rówieśnika. Chłopiec potajemnie odkrywa, że w pobliżu domu znajduje się nieznane mu jeszcze miejsce, w którym wszystkie osoby noszą pasiaste piżamy i mają ogolone głowy. Nie zdający sobie sprawy z powagi sytuacji Bruno udaje się w okolice obozu koncentracyjnego. Tuż przy drucie kolczastym chłopiec spotyka Szmula – żydowskiego ośmiolatka. Między bohaterami zaczyna rodzić się dziecięca przyjaźń.

"Pasażerka"
Akcja „Pasażerki” rozgrywa się na pokładzie statku, którym podróżuje niemieckie małżeństwo. Liza i Walter tworzą szczęśliwy związek, choć niewiele wiedzą o swojej przeszłości. Nagle na pokład wsiada kobieta, przywołująca w Lizie wspomnienia z czasów wojny. Okazuje się, że bohaterka służyła w oddziałach SS w jednym z obozów zagłady.

"Portrecista"
"Portrecista” to blisko godzinny zapis rozmowy z Wilhelmem Brasem – byłym więźniem obozu koncentracyjnego Auschwitz, który w trakcie pobytu w oświęcimskim lagrze wykonywał funkcję fotografa. Sportretował on blisko 50 tysięcy zdjęć więźniów obozu. Bohater wywiadu zdradza wstrząsające kulisy swojej pracy, w tym między innymi spotkanie z legendarnym doktorem Josefem Mengelem. Niezwykle przejmujący i wstrząsający dokument, który na zawsze pozostaje w pamięci widza.

"Życie jest piękne"
„Życie jest piękne” opowiada historię poczciwego Włocha żydowskiego pochodzenia – Guido (Roberto Benigni). Bohater zakochuje się pewnego dnia w pięknej Dorze (Nicoletta Braschi), z którą po pewnym czasie bierze ślub. Para jeszcze przed wybuchem wojny cieszy się z przyjścia na świat synka Giosuégo. Sielanka Guido i jego rodziny kończy się wraz z zesłaniem bohaterów do obozu koncentracyjnego. Dora trafia do oddziału przeznaczonego dla kobiet i nie ma kontaktu z mężem i synem. Guido natomiast sprawuje opiekę nad małym Giosué. Mężczyzna, chcąc uchronić dziecko przed strachem, wmawia małemu, że biorą oni udział w wyjątkowej grze. Jeśli zdobędą największą liczbę punktów, w nagrodę dostaną prawdziwy czołg.
(W. Chentkiewicz)

"Ostatni pociąg do Auschwitz"
Wiosna 1943 roku. Kilkuset Żydów zostaje wysłanych z Berlina do obozu zagłady w Oświęcimiu. Ostatnia podróż w przepełnionych wagonach bydlęcych, w upale, bez jedzenia i wody jest niczym piekło. Do tego na stacji końcowej czeka śmierć, o czym wszyscy dobrze wiedzą. Dramat ludzi jest tym większy, że są oni ostatnimi Żydami zmierzającymi do Auschwitz. Dlatego niektórzy z nich podejmują rozpaczliwe próby ucieczki. Wśród nich jest rodzina Neumannów, artysta kabaretowy, lekarz Friedlich i kilkoro młodych ludzi.

I to chyba byłoby na tyle. Piszcie, co sadzicie o tych filmach, a jeśli nie to zapraszam do wybrania i obejrzenia. Jeśli macie jakieś swoje ulubione filmy, które są, godne polecenia, podzielcie, się chętnie obejrzę.

Jarek. 

101 komentarzy:

  1. trafione - te filmy powinny być obowiązkowe

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie oglądałam prawie żadnego, zaraz uzupełnię listę i - mam nadzieję - nadrobię zaległości ;) Dobrze jest obejrzeć coś wartościowego!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że któryś zaskoczy cię oraz zaintryguje.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Tak, filmy powinny zaliczać się do tych obowiązkowych. Niesamowicie wartościowe! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak można w pewnym sensie dowiedzieć się jak było na prawdę.

      Usuń
  4. Bardzo przydadzą mi się te filmy zwłaszcza kiedy omawiamy teraz na polskim historie zagłady żydów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda że w tv rzadko kiedy puszczają tego typu filmy, a już telewizja publiczna powinna to robić, przypominać tragiczną historię naszego kraju... A i ludziom którzy byli w tym piekle należy się pamięć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety rzadko pokazują takie filmy. Raz widziałem film jak gość uciekał z łagrów.

      Usuń
  6. Wartościowe filmy, nie oglądałam wszystkich ale napewno nadrobię zaległości. Wszyscy powinni pamiętać o wielkiej zbrodni tamtych czasów żeby nigdy nie zapomnieć o tych biednych ludziach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodzę się z tym. Polecam obejrzeć. Oj wszyscy powinni pamiętać.

      Usuń
  7. Chłopiec w pasiastej piżamie to zdecydowanie mój wybór. Wstrząsający i doprowadzający do łez.


    www.roszakmagda.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oglądałem ten film, lecz w niewinny sposób ukazane całe zło.

      Usuń
  8. Nie oglądałam żadnego, trzeba nadrobić! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. tematyka obozowa zupełnie nie jest dla mnie, jeszcze czytać o tym mogę, jednak oglądanie filmów totalnie odpada. zdecydowanie zbyt mocno to przeżywam i zawsze kończy się koszmarami w nocy. ;/
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, nie każdy musi lubić to co inni. książki o tematyce wojennej spokojnie też są.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. Niestety nie kojarzymy te filmy :) Ale lubimy takie klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  11. Udało mi się parę z tych pozycji obejrzec, zawsze chwytają mnie za serce i prowokują do rozmyślań jak mało człowieka w człowieku. Super wpis, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety więcej jest sprzeczność niż racjonalnego wyjaśnienia. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  12. Ogladalam pare filmow o tej tematyce ale za kazdym razem ledwo daje rade obejrzec do konca.. takie typowo dokumentalne produkcje sa dla mnie za drastyczne przy czym niestety sa autentycznym odzwierciedleniem tamtych zdarzeń. Mimo to uwazam ze kazdy w swoim zyciu powinien choć jeden taki film obejrzec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem filmy takiego rodzaju wywierają dużo emocji. może kiedyś zaczną ludzie bardziej chętniej oglądać filmy takie.

      Usuń
  13. Jedyny tytuł jaki coś mi mówi to "chłopiec w pasiastej piżamie". Nie lubię tej tematyki, a jeśli już mam oglądać o tym, to zdecydowanie to dokumentalne filmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokumentalne filmy jak najbardziej też lubię. Może jakiś zrecenzuję.

      Usuń
  14. Żadnegoz tych filmów nie ogladałam. Nie planuję. Nie na moje nerwy. Jednak z ojciem w latach 80-tych przeczytałam wszytskie dostępne książki o obozach śmierci. Chyba opis i zdjęcia wywarły na mnie tak duże wrażenie, że filmy to już zbyt dużo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może ja też sama zacznę czytać konkretne książki w tym temacie.

      Usuń
  15. Zdecydowanie ważny temat, ale trudny zarazem. Ja zawsze do takich fimów podchodzę bardzo emocjonalnie. Wiem, że to film, że to aktorzy, ale fakt, że jest to na faktach bardzo mnie wzrusza. Uważam, że dziś warto przypominać młodym o tym co było....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak czasem produkcje są tak realistyczne i prawdziwe że mrozi krew w żyłach. Mniemy nadzieje że społeczeństwo zachęci się tym tematem a nie tylko do odbębnienia na lekcji.

      Usuń
  16. Filmy zdecydowanie lądują na mojej liście do obejrzenia, a blog w obserwowanych :) Coraz bardziej interesuje się WW2, mimo tego, że przez lata unikałam tematu, bo jestem zbyt wrażliwa. Bardzo ciekawa seria, czekam na więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może z czasem coraz bardziej się zainteresujesz tym tematem. Dzięki za miłe słowa, będzie więcej tematów podobnych.

      Usuń
  17. Z tej listy oglądałem
    Nadzy pośród wilków ! Świetny film. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak potwierdzam oraz zachęcam do innych też. Pozdrawiam również.

      Usuń
  18. Niestety nie oglądałam ale muszę nadrobić zaległości i koniecznie obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  19. Chłopiec w pasiastej piżamie - świetny film. Jeszcze.kilka tego typu oglądałam, Ale nie pamiętam tytułów. Super post :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele takich filmów może kiedyś powrócę do filmów wojennych i opiszę jeszcze.

      Usuń
  20. Być może kiedyś się odważę obejrzeć któryś z filmów.. póki co nie jestem na tyle twarda.. Na razie podam dalej :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś się odważysz obejrzeć. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  21. Kilka z tych filmów bardzo dobrze kojarzę i z przyjemnością do nich wracam, chociaż tematyka wcale nie jest interesująca - bardzo dobrze napisane :)

    Pozdrawiam i życzę miłego popołudnia ^-^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam z tobą myszko oglądałem i wciągnęło, tematyka tego wszystkiego i ogólnie wydarzenia jest przykra ale cóż.

      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  22. My parę z nich oglądaliśmy przed maturą na lekcji polskiego. Dają do myślenia i poszerzają wiedzę na niektóre tematy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to nie jest najgorzej że puszczają jeszcze w szkołach, oj dają do myślenia.

      Usuń
  23. Bardzo wartościowy wpis choć żadnego z tych filmów nie oglądałam. Bardzo cieszę się że nie żyjemy już w tamtych czasach jednak edukacja o tym co działo się w obozach koncentracyjnych jest bardzo potrzebna szczególnie tak młodym osobom jak ja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie możemy zapomnieć o tym co było, nasi kochani sąsiedzi Niemcy łatwo zapominają i rzekomo już nie wspominają

      Usuń
  24. Dzięki Tobie szykuje się seans rodzinny :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Niektóre z tym filmów już widziałam, ale o wielu do teraz nie miałam pojęcia O.o Na pewno nadrobię zaległości, bo taka tematyka mnie interesuje. Mimo, że nie jest zbyt lekka, to czasem lubię obejrzeć taki film :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i one też się spodobają ci, jest ciężki może ten temat ale warty poruszenia.

      Usuń
  26. Nie słyszałam o tych filmach ( prócz jednego ), ale zdecydowanie lądują na mojej liście do obejrzenia. Uwielbiam bowiem tę tematykę i interesuję się historią !

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłego oglądania, widzę że nie tylko ja jestem zainteresowany taką tematyką.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  27. osobiście nie widziałam żadnego z tych filmów, ale właśnie zostałam do nich zachęcona, chyba czeka mnie mały maratonik, wydają się interesujące:)
    poesypoem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam chociaż jak połowę obejrzysz to będzie szacun

      Usuń
  28. Widziałam zaledwie kilka z wymienionych i mogę po tym stwierdzić, ze doskonały dobór, z chęcią sięgnę po kolejne, choć to ciężki temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężki temat ale do ogarnięcia. Miłego oglądania.

      Usuń
  29. Mnie ogólnie interesuje wszystko co z Drugą Wojną Światową związane. Uwielbiam programy Wołoszańskiego. Nie pamiętam tytułu,ale nawet nie dawno oglądałem film o człowieku który przedstawiał pobyt w obozie żydowskiemu chłopcu jako grę... Film całkiem nie zły. A temat ważny i warto o tym pisać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię oglądać takie historyczne filmy jak dokumentalne tak samo jak fabularne.

      Usuń
  30. Widziałam kilka z tych filmów i mocno do mnie przemawiały, to trudny temat ale bardzo ważny. Film z pewnością przyciągnie więcej osób niż książka, a ważne żeby historia była przypominana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film jak i książki ą tak samo ważne, do mnie też przemawia każdy.

      Usuń
  31. "Ostatni pociąg do Auschwitz" widziałam z racji lekcji rozszerzonej historii i zrobił na mnie wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja oglądałem dzięki mojej dziewczynie i sumie nie żałuje.

      Usuń
  32. Nie oglądałam żadnego z tych filmów, ale w najbliższym czasie to nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  33. o dobrze ze Ci znalazlam bo juz mam film do ogladania

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie znam niestety tych filmów, ale oglądałam kiedyś Chłopiec w pasiastej pidżamie i ten film także porusza podobne tematy :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  35. Te filmy mocno przemawiają do ludzi i powinny być obejrzane przez nie jedną osobę.

    OdpowiedzUsuń
  36. Swietnie opisane filmy, po przeczytaniu opisu niektore mam zamiar obejrzec.
    (Szkoda, ze na blogu nie mozna rozwinac archiwum.)

    Pozdrawiam i mysle, ze odwiedze Twoj blog jeszcze nie raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. (w archiwum chodzi mi, ze nazw postow nie widac):D

      Usuń
    2. Świetnego oglądania życzę i zapraszam ponownie kiedyś.

      Usuń
  37. Bardzo trafna lista.
    Filmy o II wojnie światowej mają bardzo mocny przekaz, należy przynajmniej części z nich obejrzeć.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś i inni zaczną ogląda.

      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  38. Dziękuję za tak obszerną listę filmów. Mam już zapisane tytuły i będę oglądać.

    OdpowiedzUsuń
  39. Kiedyś dużo czytałam i oglądała o tej tematyce. Same opisy już mnie poruszyły. Ostatnio oglądałam taki film Syn Szawła. Zupełnie przez przypadek ale też mocny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba też skuszę się obejrzeć. Porusza każdy film z tej tematyki.

      Usuń
  40. Niektóre filmy sama ogladalam! Super wpis. Pozdrawiam 😋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że nie tylko ja oglądałem filmy. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  41. Tematyka obozów, jak i cała II wojna światowa od zawsze mnie interesuje. Obejrzałam "Chłopca w pasiastej piżamie" oraz "Pasażerkę". Na pewno obejrzę resztę Twoich propozycji, bo nie miałam okazji ich poznać. Ciekawy pomysł na artykuł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i inne zainteresują cię filmy. Dzięki za miłe słowa.

      Usuń
  42. ciekawie się czyta jednakże nie wybrałam bym się na żaden z tych filmów, mam za słabe nerwy i szybko się wzruszam ;)
    pozdrawiam

    mojaszafamodnaszafa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma swoje nerwy i wytrzymałość nich jest różna.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  43. Chłopiec w pasiastej piżamie i życie jest piękne - super firmy! Bardzo przejmujące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, chłopiec jest trochę tak niewinnie pokazane cała fabuła że to wszystko jest dobre i życie jest luksusowe a tak naprawdę jest miejscem śmierci.

      Usuń
  44. Trzeba pamiętać jak było naprawdę. Z podanych propozycji widziałam "Chłopiec w pasiastej piżamie" i "Ostatni pociąg do Auschwitz". Te filmy bardzo mnie poruszyły. Ciekawy post. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sadze. Mnie również poruszyły swoim klimatem. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  45. Cały czas przymierzam się do Chłopca w pasiastej piżamie, ale jakoś nie umiem się za to zabrać :/

    OdpowiedzUsuń
  46. Znam dwa filmy z Twojej listy.
    Osobiście z tych co ja znam polecam "Colette" romans/dramat rozgrywający się w Auschwitz. Film z roku 2013. Wzruszający, Bardzo porusza.

    OdpowiedzUsuń
  47. Z wymienionej przez Ciebie listy widziałam tylko "Chłopca w pasiastej piżamie", ale tak bardzo mnie poruszył, że przez kilka dni dochodziłam do siebie. Może kiedyś będę w stanie zobaczyć inne z wyżej wymienionych filmów. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  48. słyszałam tylko o 'życie jest piękne' i już dobre 2lata chodzę z zamiarem zobaczenia go. Uważam, że to, że dziś tu trafiłam to znak, że czas najwyższy!

    OdpowiedzUsuń
  49. Szczrze powiem że filmi i książki historyczne, czasy wojen nie interesują mnie wogole. Jednak ciekawe zestawienie

    OdpowiedzUsuń
  50. Oglądałam Chłopca w pasiastej piżamie i nie było to dobre... Smutny film, opisujący niemal prawdziwe życie... Aż mnie nosi jak przypomnę sobie chłopca, który bawił się przez druty z tym drugim. Ugh. :(

    Życie jest piękne to jeszcze bardziej przynajmniej jak dla mnie wzruszający film, który zapewne nie raz jeden jeszcze obejrzę.

    Ja bym jeszcze do Twojej listy dodała mimo wszystko Pianistę. Kolejny fenomenalny film, który zasługuje na uwagę.

    OdpowiedzUsuń