Kobieta też może być żołnierzem.

Witajcie, dziś zgodnie z obietnicą na fan page, którą obiecałem, opisuje kobietę, która odcisnęła piętno w polskim wojsku.
Elżbieta Zawadzka, ps. „Zelma”, „Sulica”, „Zo” (ur. 19 marca 1909 w Toruniu, zm. 10 stycznia 2009 tamże.Ukończyła matematykę na Uniwersytecie w Poznaniu. Po studiach prowadziła zajęcia z przysposobienia obronnego dla kobiet. We wrześniu 1939 roku wraz z Kobiecym Batalionem Pomocniczej Służby Wojskowej walczyła w obronie Lwowa. W lutym 1943 roku wyruszyła jako emisariuszka Komendanta Głównego AK Stefana Roweckiego przez Niemcy, Francję, Andorę, Hiszpanię i Gibraltar do Sztabu Naczelnego Wodza w Londynie. Tam znana była jako Elisabeth Watson.


Z Londynu powróciła do Polski w nocy z 9 na 10 września 1943 zrzucona ze spadochronem w ramach akcji "Neon 4" na placówkę "Solnica" we wsi Osowiec. – Tej daty się nie zapomina – mówiła gen. Elżbieta Zawacka w 1996 roku. – Byłam jedyną cichociemną. Na pewno znalazłoby się dużo więcej chętnych, tylko nie było miejsca w samolocie.

W marcu 1944 roku groziło jej aresztowanie. Wówczas "Zo" wycofano z działalności kurierskiej i przeniesiono do Wojskowej Służby Kobiet. Działając w WSK, brała udział w Powstaniu Warszawskim, a po jego upadku z Krakowa nadzorowała działalnością kurierską na trasach do Szwajcarii.


W czasie II wojny światowej Elżbieta Zawacka przekraczała granice III Rzeszy ponad sto razy, nielegalnie przenosząc meldunki i informacje. W przerwach między wyprawami uczyła się na tajnych kompletach.Blond kamuflaż i nienaganny niemiecki nie zawsze jednak pomagały - któregoś razu "Zo" spostrzegła, że ma "na ogonie" kilku tajniaków, których mimo usilnych prób za nic nie mogła zgubić. Nie pomagało wskakiwanie na ostatnią chwilę do tramwaju ani zmiana odzieży w bramach. W tej sytuacji zdecydowała się na ostateczność - wsiadła do pociągu, a następnie wyskoczyła na trasie z pędzącej maszyny, gubiąc pościg. Poraniona dotarła do najbliższego miasta. Tuż po wydaniu za nią listu gończego "Zo" otrzymała wielką, choć ryzykowną misję - podróż do rządu polskiego w Londynie. Ufarbowana na rudo podróżowała, leżąc na desce nad zbiornikiem wodnym w parowozie, przez Francję, Andorę i Hiszpanię.
Najbardziej martwiły ją jednak nie warunki podróży, ale ewentualne spotkanie z... psami, do których czuła organiczny lęk.

Pomyślnie dotarła do Londynu, gdzie przeżyła rozczarowanie polskim rządem emigracyjnym: "Żyli w Londynie prywatnym życiem, mieli swoje kawki, swoje śniadanka, wszystko, a myśmy w Polsce nie mieli nic" - wspominała po latach. Niepochlebna opinia nie przeszkodziła jej jednak zaprowadzić wśród londyńskich Polaków żelaznej dyscypliny i zarzucić ich pracą, co nie do końca im się podobało.


W 1951 roku Zawacką aresztowało UB. Skazana została na 10 lat więzienia za szpiegostwo na rzecz obcego wywiadu. Więzienie opuściła po 4 latach. Później poświęciła się pracy naukowej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i na stałe związała się z miastem. Gromadziła materiały historyczne związane z działalnością AK.
Za patriotyczną działalność prof. Elżbietę Zawacką odznaczono wieloma medalami: Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, dwukrotnie Virtuti Militari V klasy, pięciokrotnie Krzyżem Walecznych. W 1995 roku otrzymała Order Orła Białego oraz tytuł honorowego obywatela miasta Torunia. W kwietniu 2006 roku prof. Elżbieta Zawacka została mianowana generałem brygady Wojska Polskiego.


W 2006 roku mianowano ją generałem WP. Jest drugą kobietą z tym stopniem w historii polskiego wojska. Pierwszą została jej koleżanka Maria Wittek. Przed śmiercią Elżbieta Zawacka oddała oszczędności życia, by ufundować jej pomnik.
Stanął na dziedzińcu Muzeum Wojska Polskiego. By wizytujący to miejsce dowiedzieli się o ofierze życia Wojskowej Służby .


Udało się uff jeśli wytrwaliście do końca to znaczy się warto pisać,  takie wpisy. Piszcie czy znacie nią czy raczej nie? Jest jeszcze jedna pani generał i teraz pytanie czy robić to dla Was i szukać nią? Do następnego wpisu. 

Jarek. 

90 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tej kobiecie, ale jej historia jest bardzo ciekawa i jakby to powiedziała moja mama: "kobieta też potrafi!" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby więcej takich kobiet było. Mądrą kobietą jest Twoja mama.

      Usuń
  2. Wielki szacunek dla takich kobiet i nie tylko

    OdpowiedzUsuń
  3. Tej kobiety nie znam, nawet nie kojarzę z twarzy. Dzięki za wpis, fajnie było poczytać i dowiedzieć się czegoś nowego ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam tej kobiety i nie słyszałem o niej ale wpis ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  5. Wielka bohaterka, szacunek dla Tej Pani za jaka była oraz za co zrobiła dla naszej ojczyzny :/ Bardzo dobry post oraz czysta prawda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj masz rację, szacunek niej należy się jak mało komu, wielu facetów może od niej się uczyć.

      Usuń
  6. Super kobieta. W dzisiejszych czasach jest co raz wiecej takich babek z jajem;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z czasem są odważne i oby było więcej i choć jedna tak wojsko zasiliła ahh marzenie.

      Usuń
  7. Bardzo ciekawa kobieta i bohaterka! :D

    OdpowiedzUsuń
  8. o tej Pani bardzo dużo słyszałam i uważam ją z jedną z większych bohaterek :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  9. O "Zo" bardzo dużo słyszałam. Wspaniała kobieta, cudowna legenda.

    OdpowiedzUsuń
  10. ciekawa historia, takie historie powinny dać nam dużo do myślenia. Same powiniśmy przełabywać słabości . Np. ja jestem w straży pożarnej i chce pokazać że kobieta również moze być strażakiem. Więcej na : www.emistrazaczka.blogspot.com

    https://iamemilias.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podając historię tej pani oraz patrząc na twój blog przypomina mi się postać pani z Czterdziestolatek która pewna pani mówiła o pracy że żadnej nie boi się.

      Usuń
  11. Oj tak.kobiety aż były i sa ważne dla hiatorii

    OdpowiedzUsuń
  12. Niesamowita kobieta. Uwielbiam czytać książki z ludzi którzy przeżyli II wojnę światową. Nie sa one ładne i piękne oraz kryją się za nimi prawdziwe losy ludzi to i tak warto czytac i pamietać.
    Pozdrawiam Eva

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma swoją historię ale te kobiety wyjątkowo unikalne historię.

      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  13. Wielka kobieta! Bardzo wiele o niej słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo jak miło że nie tylko ja interesuje się historią.

      Usuń
  14. Nigdy nie słyszałam o tej kobiecie, ale z chęcią przeczytam następną notkę o innej Pani generał :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Tacy ludzie zasluguja na szacunek. Fajnie, ze wspominasz o tej kobiecie, bo pokazujesz, ze byla ona kims waznym na naszej Ziemi i jest wspominana nawet po swojej smierci.

    Pozdrawiam i powodzenia w dalszym blogowaniu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Była kimś znaczącym w Naszej historii oraz rozwiązaniu II wojny światowej przez dokładanie kolejnej cegiełki w tym by zakończyć ten konflikt. Pozdrawiam oraz nie dziękuję.

      Usuń
  16. Ciekawy wpis, choć nie słyszałam o tej kobiecie (pewnie było coś na historii ale jakoś przeleciał temat w gąszczu informacji). Świadectwo na to, że jeśli chcemy czegoś i wczuwamy się w to ze swoim zaangażowaniem możemy wszystko niezależnie czy mężczyzna czy kobieta - liczy się oddanie sprawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieje że kiedyś poszukasz o niej coś dokładniej tak z ciekawość. Tylko wystarczy chcieć jak piszesz.

      Usuń
  17. Postać raczej mi nie znana ale zdecydowanie udowadnia i udowadniała że kobieta to silna istota i zna swoją wartość, na tyle mnie zaciekawiło że mam odpalone kilka kart i kilka wpisów o niej ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wspaniała, silna kobieta! ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow, historia od której ciarki przechodzą. Niesamowita kobieta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesamowita z tym masz rację, oby było więcej takich pani.

      Usuń
  20. NIE SŁYSZAŁAM JESZCZE O TEJ KOBIECIE. HISTORIA CUDOWNA I NIESAMOWITA OSOBA :* PIĘKNY POST

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo dobrze, że poruszasz takie tematy. Dla wielu z pewnością jest przykładem i bohaterką, a to nie bez powodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie samego jest bohaterką, oraz można zobaczyć jak wadliwie działa system Hitlera w którym zastraszano na początku i myślano że nikt nie będzie tego sprawdzał później a tu proszę przedostać się przez granice do Anglii da się.

      Usuń
  22. To ostatnie zdjęcie wiem gdzie było zrobione :-) nie raz jadąc z dziećmi na miasto to nawet jeśli nie chcę to muszę koło E.Zawadzkiej przyjść bo dzieci lubią się fotografować przy niej :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej jak słodko, nawet dzieci wiedzą że to była legenda, teraz opowiedz nim o jej osiągnięciach i co zrobiła.

      Usuń
  23. bardzo ciekawy post :) a historia Pani Zawadzkiej jest naprawdę godna przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, myślę że każdy powinien przeczytać jej historii.

      Usuń
  24. Nie słyszałam o tej Pani, ale po przeczytaniu Twojego posta stwierdzam że jej postać jest niezwykle barwna i robi na mnie piorunujące wrażenie :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko na tobie, na mnie tez zrobiła ogromne. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  25. Fajnie że o tym wspominasz. W czasie wojny walczyli nie tylko mężczyźni, wiele kobiet przelewało krew za ten kraj i walczyło u boku mężczyzn. Historia zna wiele równie pięknych kart zapisanych przez kobiety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę też nad tym by pisać też o kobietach walczących. Dzięki za miłe słowa.

      Usuń
  26. Kolejna ciekawa historia... To nazwisko obiło mi się już kiedyś o uszy, ale dopiero teraz dowiedziałam się więcej :D Warto było zajrzeć :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Same ciekawostki starałem się wybrać z informacji. Zaglądaj częściej.

      Usuń
  27. Uwielbiam takie historie...wspaniała kobieta. Zapraszam do mnie Www.oszczednie-modnie-zklasa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie znałam tej kobiety do tej pory. Zainteresowała mnie.

    OdpowiedzUsuń
  29. Mieszkam w Toruniu, więc wiem o kogo chodzi, fajnie, że dzieki Tobie mogłam przypomnieć sobie jej historię życia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miło słyszeć że mogę przypominać takie postacie.

      Usuń
  30. Wow, niesamowita kobieta. Tyle zrobiła dobrego i każdy powinien o niej usłyszeć :-) Fajnie, że piszesz o tak ważnych sprawach. Niektóre kobiety to prawdziwe twardzielki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że jak najwięcej osób dowie się o niej. Kobieta z jajami.

      Usuń
  31. Niesamowita historia, co za kobieta. Bohaterka. Podziwiam. Skoczyć z pędzącego pociągu? Szok. Nasze pokolenie nie zrozumie tego, co musieli przejść nasi dziadkowie. Chociaż..podbno historia lubi toczyć koło. Oby nie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypluj to zdanie proszę, oby nie musiał nikt poświęcić życia w sprawie obrony kraju.

      Usuń
  32. mało jest takich wpisów, super że je wrzucasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie więcej takich. Lubię pisać o takich postaciach.

      Usuń
  33. Pamiętam, że byłam już na Twoim blogu, ale kurczę uciekł mi w tych całych obserwacjach. Będę musiała nadrobić u ciebie wpisy. Bardzo, ale to bardzo podziwiam Cię za te wpisy, bo naprawdę mało jest osób, które podjełyby się takiego tematu.
    A zawsze mozna się czegoś nowego dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie blog jakimś cudem stoi, miłego czytania innych wpisów.

      Usuń
  34. Niesamowita i bardzo, ale to bardzo odważna kobieta! Fajnie poznać historię tak wyjątkowej i godnej podziwu osoby.

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo inspirujący i motywujący wpis. Na pewno zostanę na dłużej, a po sesji postaram się nadrobić wcześniej napisane posty. Lekkiego pióra i weny! Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpadaj kiedy chcesz, zapraszam w wolnej chwili. Nie dziękuję. Pozdrawiam również.

      Usuń
  36. Bardzo ciekawy wpis! Dawno nie spotkałam żadnego o tej tematyce.

    OdpowiedzUsuń
  37. Wspaniała kobieta! Bardzo fajnie, że poruszasz takową tematykę! Pamięć dzięki temu nigdy nie zniknie! Pozdrawiam i szanuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należało nim się. Warto pamiętać o swoich bohaterach.

      Usuń
  38. Bardzo lubię takie historię! To pokazuje jak wielką siłe miały kobiety w tamtycj czasach. Nie poddawały się, walczyły! Pięknie opisane☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Waleczne były, masz rację że wielkie są. Starałem się.

      Usuń
  39. Nie jest mi znana ta postać. Warto pamiętać o bohaterach wojennych.

    OdpowiedzUsuń
  40. Niesamowita historia. Nie znałam tej postaci - silna kobieta i wspaniała!
    https://drawing-myhobby.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Nigdy nie słyszałam o tej kobiecie. Szkoda że zamiast o takich rzeczach, to więcej czasu poświęcone jest na antyk i starożytny Rzym.
    Świetny post.
    Pozdrawiam i zapraszam
    Black Shadow

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może zaczną poświęcać więcej czasu takim ludziom. Rzekomo zmieniają podstawę i więcej historii będzie w szkołach. Pozdrawiam ciepło i wpadam.

      Usuń
  42. Bardzo ciekawy post i jak zawsze świetnie napisany. Historia kobiety mnie bardzo wciągnęła pomimo że wcześniej o niej nie słyszałam :)
    www.divoces.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam poszukać o niej więcej informacji bo warto.

      Usuń
  43. O tej Pani nie słyszałam, ale jej historia jest bardzo ciekawa i warta uwagi. Myslę, że więcej osób powinno o niej usłyszeć.

    http://sar-shy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  44. Nie znałam tej kobiety... bardzo ciekawy wpis, koniecznie rozwiń tę serię! :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  45. Nigdy o niej nie słyszałam, tak jak większość, dlatego bardzo mi się podoba <3 Pozdrawiam i zapraszam do mnie https://lifestyleteeens.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń