Człowiek bohater.

Witajcie. Miałem o tym temacie napisać znacznie wcześniej, ale zawsze coś znalazło się do napisania, a to ciągle przekładałem. Jednak dziś podzielę się z Wami pewną osobistością, która zasługuje na większy rozgłos.

Ten człowiek zrobił coś niewiarygodnego. Według mnie on powinien znajdować się obok takich dobrze Nam znanych ludzi jak: Irena Sendlerowa, Oskar Schindler. Pewnie zapytacie co nich łączy? Już Wam wyjaśniam. Ci właśnie ludzie ratowali ludzi przed zagładą lub też przed obozem koncentracyjnym, przed śmiercią tak naprawdę.



Dziś nie zajmę się wszystkimi, bo miejsca zbrakło by na te wszystkie informacje. W tym poście opiszę postać  Nicholasa George Wintona. Sam niedawno dowiedziałem się o Nim na jednym z serwisów społecznościowych jakim jest Twitter. Nie przedłużając zacznę Wam opisywać ową osobę.

Nicholas George Winton (ur. 19 maja 1909 w Londynie, zm. 1 lipca 2015 w Slough).
Winton pochodził z żydowsko-niemieckiej rodziny. Jego rodzice przeszli jednak na chrześcijaństwo, a sam  został ochrzczony. Z powodu pochodzenia nie został nigdy odznaczony medalem Sprawiedliwości wśród Narodów Świata. W 1938 roku był maklerem giełdowym w Wielkiej Brytanii. Zamiast zaplanowanych wczasów na nartach w Szwajcarii odwiedził swojego przyjaciela w Czechach. To tam zetknął się z niemieckimi obozami pracy. Narodził się w jego głowie pewien pomysł, a mianowicie to aby uratować żydowskie dzieci, znajdując im rodziny zastępcze w Wielkiej Brytanii.

Kinder transport:
Winton zorganizował transport 669 żydowskich dzieci z okupowanych przez Niemców Czech do Wielkiej Brytanii. Znalazł domy dla tych dzieci. Operację, w której wziął udział, określa się mianem czeskiego Kinder transportu. Prasa w Wielkiej Brytanii określiła go mianem "brytyjskiego Schindlera". Ku czci tego wydarzenia zorganizowano specjalny transport z Pragi do Anglii. Skład wagonów starano się utrzymać i postarano się o identyczne wagony w których jechało 190 osób. Trasa przebiegała wzdłuż Kinder trasy. 


Udział Wintona w ratowaniu Żydów pozostawał nieznany nawet dla najbliższych aż do roku 1988, kiedy jego żona odnalazła na strychu zapiski i dokumenty z tamtego okresu. Gdy ujrzała te dokumenty postanowiła wraz z dziennikarzem odnaleźć wszystkich tych, którzy byli zapisani w dokumentach. 


Pewnego razu Winton został zaproszony na spotkanie. Jego żona o wszystkim widziała. Wszyscy Ci. których ocalił przyszli na to spotkanie. Dostał on na niej nagrodę za to co zrobił, a dzieci które uratował przyszli podziękować mu osobiście za to, co dla nich uczynił.


I na koniec mam pytanie: chcielibyście bym kontynuował taką serię wpisu o tego typu bohaterach? Słyszeliście o tym człowieku cokolwiek?

Jarek. 

90 komentarzy:

  1. Powiem krótko - chcę :) Nie słyszałam o Nim mimo że mam sporo wspólnego z Jego pochodzeniem. Zawsze takie historie budzą we mnie wiele emocji...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie do nie dawna go nie znałem jego historii, Ale że już nam to myślę podzielę się tym za czytelnikami.

      Usuń
  2. Nie słyszałam o nim wcześniej; bardzo chętnie poczytam tego typu wpisy - mogą nas jeszcze wiele nauczyć ;)
    Cudownego dnia!
    https://coscudownego.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Człowiek uczy się całe życie jak to mówią.

      Miłego dnia.

      Usuń
  3. Nie słyszałam o Nim, dopóki nie pokazałeś mi tego filmiku na Twitterze. Ten człowiek zasługuje na jak największy rozgłos. Świetny wpis! Chcę więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się że zainteresował cię ten filmik i sama jego osoba.

      Usuń
  4. Chwała bohaterom. Co powiesz na wzajemną obserwację https://klaudiaonelive.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Brawo za to że poświęcasz czas na blog :-) miło z Twojej strony

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla takich person tamtych czasów to obowiązek i sama przyjemności.

      Usuń
  6. Nie słyszałam o nim nigdy, ale szacunek dla takich bohaterów :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  7. Pewnie, że chcę żebyś to kontynuował! ;) Co do Wintona, nigdy nim nie słyszałam. A usłyszeć o nim powinno jak najwięcej ludzi. ;)

    Pozdrawiam! ;)
    zaczytana-w-herbatkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, ludzie jak i ja sam nie znali go ale że okazja to warto poznać człowieka.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  8. wielkie wow. Wielki człowiek.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak! Kontynuuj pisanie o takich osobach. Interesuję się ludźmi, którzy żyli w czasie wojny i chętnie dowiem się więcej o tak Wielkich osobach.
    Zostawiam obserwację :)
    mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się coś więcej poszukać o innych ludziach którzy ratowali innych.

      Miło bardzo to słyszeć.

      Usuń
  10. Uwielbiam tą tematykę. Trzeba o tym mówić. Konieczne musisz kontynuować serię tych wpisów. Brawo dla Ciebie. Nie słyszałam o Nim faktycznie, wspaniały człowiek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wooow miło to słyszeć o tym że nie słyszałaś o nim. Masz rację wspaniały człowiek.

      Usuń
  11. Nie słyszałam w ogóle o tym Panu ale myślę, że warto mówić, pisać o takich ludziach. Z chęcią poczytam więcej tego typu wpisów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również nie znałem jego historii do puki nie usłyszałem na serwisie społecznościowym.

      Usuń
  12. Ciekawa sprawa z tym twoim wpisem. Jestem jak najbardziej za rozwijaniem wiedzy, więc z chęcią poczytam kolejne :)

    Podrugiejstronieokładki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpadaj częściej tu do mnie a będzie więcej postaram się.

      Usuń
  13. Ja jestem po prostu zła. Jestem zła na to, że podczas lekcji historii nie dowiedziałam się takich rzeczy. Cała uwaga skupiona była na antyku, średniowieczu i tak do I wojny światowej, a potem nadrabianie materiału. Jeżeli mowa o historii XX wieku to sama do tej pory nadrabiam zaległości. Postaci znam i ten typ wpisów jest ważny. Czytając wcześniejsze komentarze widzę, że nie jestem osamotniona z poziomem wiedzy i z poziomem lekcji historii w szkole. Smutne to.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki jest już program ułożony że o takich osobistościach zapominają. Zwykle ogólnie o całej Europie jest rozmowa i sytuacji na danym froncie i danej bitwie. Może kiedyś poświęcą jeden mały dział o takich ludziach.

      Usuń
  14. Wielki szacun dla ciebie za ten wpis. Jest wielu takich bohaterów i warto o nich pisać bo nasza pamięć im się należy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym masz rację, szacunek i pamięci za to że w ogóle ryzykowali to coś nie bywałego.

      Usuń
  15. Naprawdy świetny wpis, gratulacje dla Ciebie!

    OdpowiedzUsuń
  16. Genialny wpis! Chce takich więcej!! Na prawdę wiele ciekawych rzeczy można się z niego dowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło, postaram się więcej takich dawać wpisów na ten temat.

      Usuń
  17. Szczerze nie chciałam napisać tak jak większość Twoich komentatorów, że nie znam go. No ale muszę! Nie słyszałam o Nim i cieszę się, że mogłam o Nim przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie to tylko komentarz nikt nie oceni nikogo za to że poznaje ciągle jakieś nowe rzeczy z jakieś dziedziny.

      Usuń
  18. Nie słyszałam o nim, ale tak, warto o takich ludziach pisać. Nie zaleznie czy zrobili coś dobrego dla ludzkości kilkadziesiąt lat temu czy kilka, warto by inni o nich wiedzieli jak najwięcej, by ich szanować i wspominać. Czekam na więcej takich notek. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasługują wszyscy, i masz rację że bez względu na czas to że coś zrobili dla ludzkości że uratowali kilka więcej istnień należy się pochwała.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  19. Twoje posty po prostu .. wciągają. Jasne, im więcej takich postów tym lepiej! Szkoda, że stosunkowo niewiele jest osób, które się interesują takimi rzeczami, trzeba to pielęgnować :) Zapraszam do siebie, https://juliamickiewicz.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historia to mój ulubiony przedmiot dzięki pewnemu historykowi i chwała mu za to że zaraził mnie. Postaram się jak najwięcej napisać o bohaterach jak ten pan.

      Usuń
  20. Pamięć o takich ludziach jest ważna. Super, że ją pielęgnujesz ;)
    http://errorkaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś mnie podkusiło napisać o tym człowieku i chyba nie będę żałował tego wpisu i całej serii.

      Usuń
  21. Oczywiście, rewelacyjny post!
    Pierwszy raz słyszę o tym mężczyźnie, koniecznie zrób serię takich postów :)
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak większości nas nie słyszałaś widzę o tym człowieku, witaj w klubie zaciekawionych historią.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  22. Odpowiedzi
    1. Thank you for a nice comment, will be run series of notes.

      Usuń
  23. Nigdy nie słyszałam o tym człowieka, a żałuję. Niesamowite. Chciałabym żebyś kontynuował tę serię, bardzo chętnie poczytam!
    Pozdrawiam,
    BLOG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie stety ja tak samo go nie znałem dotychczasowo. Spróbuje pisać post.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  24. Nie słyszałam o nim wcześniej, dlatego fajnie że poruszyłeś jego temat :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Niezwykły temat, szanuję treść jak i bohaterów

    OdpowiedzUsuń
  26. Trzeba mówić o takich bohaterach . Bardzo fajny wpis oby takich więcej : )

    OdpowiedzUsuń
  27. szczerze nigdy o nim nie słyszałam, szkoda, że w szkołach nie móewią o tak ważnych postaciach :)
    https://karik-karik.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko ty nie słyszałaś, masz rację powinni o nim rozmawiać w szkołach by wdziali co robił dla ludzi.

      Usuń
  28. Bardzo fajny blog! Świetnie się prezentuje. Jednak tematy które poruszasz chyba nie do końca dla mnie. Mimo wszystko życzę powodzenia w dalszym blogowaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy musi lubić to samo co inni. Dziękuje za miłe słowa.

      Usuń
  29. Wielki człowiek! Choć nigdzie wcześniej o nim nie czytałyśmy zainteresował nas. Miałyśmy przeczytać teks na podstawie ,,przelecieć okiem co drugie zdanie,, , ale wkręciłyśmy się :D Genialnie piszesz. Oby tak dalej będziemy wpadać częściej :) Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się że mogę zainteresować kogoś tym człowiekiem. Pozdrawiam również. I nie dziękuje by nie zapeszyć.

      Usuń
  30. Nie bardzo interesuje się historią, więc pewnie nie mam pojęcia o wielu ludziach, ale to fajnie że jest ktoś kto tworzy takie posty. Jest to swojego rodzaju upamiętnienie w wyjątkowy sposób i powinieneś tworzyć ich więcej zdecydowanie. Na pewno trafią się osoby, które to docenią a i się czegoś nauczą. Może nawet w niektórych zakiełkuje jakaś dobra cecha.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i masz rację, od gimnazjum lubiłem historię dzięki panu Jarkowi. Jeśli ktoś ciekawie opowiada to każdego wciągnie lekcja. Może zrobię serię większą na ten temat.

      Usuń
  31. Świetny pomysł na taką tematykę bloga. Dobrze, że są jeszcze ludzie, którzy ratują od zapomnienia takich bohaterów :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Temat to może nie jest, ponieważ jest to tylko dłuższa chyba seria. Może kiedyś stworze na potrzeby czytelników osobny tematyczny blog.

      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Bardzo ciekawy post. Cieszę się że go przeczytałam, bo na prawdę było warto. Nie znałam praktycznie tego człowieka jedynie oglądałam filmik. Na prawdę bardzo się ciesz. Miło się czyta akiego posta, w którym można się dowiedzieć tyle interesujących rzeczy na temat jesdnego, ale to jakiego człowieka. :) A ja serdecznie zapraszam do mnie i do obserwacji mojego bloga https://justaahe.blogspot.com/ a z pewnością zrewanżuję się obserwacją ;);*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu można czegoś pożytecznego dowiedzieć się z internetu. Ja tak samo jak ty nie znałem go ale jeden z serwisów społecznościowych dał możliwość obejrzenia filmiku i zrodził się pomysł na wpis. Dziękuje za tak miłe słowa.

      Usuń
  33. Dobrze, że ktoś jeszcze o nich pamięta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może więcej ludzi będzie pamiętało takich ludziach.

      Usuń
  34. Kontynuacja takiego tematu moim zdaniem byłby bardzo ciekawa, ponieważ mnie osobiście bardzo się taki wpis spodobał, dobrze się go czytało i mam niedosyt :D
    Mój blog - KLIK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się sprostać wyzwaniu. Ciesze się że spodobał ten temat. zrobić wpis kolejny to sama przyjemność.

      Usuń
  35. Tyle jest ludzi o których nie pamiętamy a są bohaterami, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej jak mi miło takie komentarze czytać. Nie ma za co.

      Usuń
  36. Bardzo ciekawy wpis i bardzo mądry i bohaterski człowiek!

    OdpowiedzUsuń
  37. Jest tylu ludzi o których się po prostu nie mówi. Pytanie jest jedno: Dlaczego? Bardzo ważny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może społeczeństwo słabo się stara poznać. A może nauczyciele nie przykładają się do nauki i bez żadnych anegdot prowadzą lekcję?

      Usuń
  38. Historia, ale przedstawiona w interesujący i przyciągający uwagę sposób! Świetna robota :)

    www.simplysimplesimpleness.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mało kto lubi historię, sam do nie dawna nie lubiłem, ale w gimnazjum się wszystko zmieniło.

      Usuń
  39. Bardzo istotny wpis, dobrze, że powstał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to czytać, jednak warto ryzykować nowymi tematami sypać.

      Usuń
  40. Ooo, dobry tekst! Brakuje strasznie tekstów o takich właśnie "zwykłych ludziach", którzy też wykazywali się bohaterstwem. Wszyscy wiemy o tym czy innym generale, a ile osób pamięta, kto to był i co zrobił Winton?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generał też bohater, ale jak mówisz. Warto zwykłych ludzi pochwalić i pomniki stawiać dla uczczenia bohatera.

      Usuń
  41. Wielki człowiek, świetny wpis. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  42. Warto mówić o takich ludziach, chętnie poczytam więcej takich wpisów!

    OdpowiedzUsuń
  43. Ciekawy wpis, na pewno taka wiedza się przyda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dzięki, na pewno jest ważna wiedza dla samej świadomości.

      Usuń
  44. Świetny post uwielbiam takie historie. Jeśli interesuje cie tam holokaustu to polecam ksiązke "dziewczynka w czerwonym płaszczyku" oraz "ratowałam od zagłady" świetne ksiązki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm postaram się rozejrzeć, choć może jak spotkam ekranizację to obejrzę chętnie.

      Dziękuje za materiały, pozdrawiam.

      Usuń