#2 Człowiek bohater Józef Unrug


Witam wszystkich bardzo serdecznie. Po tak dużym odzewie, który zrobiliście  postanowiłem zrobić serie wpisów na temat II Wojny Światowej i jej bohaterów. Uwierzcie, że każdy tak miły komentarz podbudowuje wartość człowieka przez co się chce pisać i pisać dalej. Dziękuje, że dajecie mi ten kopniak do działania.  


JÓZEF UNRUG (1884-1973)
Kiedy słyszymy niemieckie nazwisko od razu porównujemy jego obraz do o Niemca w czasie drugiej Wojny Światowej. Bezwzględnego, człowieka, który chce Cię zabić albo pobić. 
Jednak chciałbym Wam pokazać postać człowieka równie wielkiego jak nie większego zasługami niż poprzednia opisana postać. 



Młody chłopak, który pochodził z arystokratycznej rodziny niemieckiej oraz posiadający korzenie polskie. Bijł się do góry w szczeblu wojskowym jak i jego ojciec generał, major gwardii pruskiej Tadeusz Gustaw.
Służył w marynarce wojennej Królestwa Prus. 
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości postanowił dołączyć do szeregów Polskiej Armii. Rozpoczął od Kapitana Marynarki.


To on zapoczątkował w Naszej Armii pierwszy polski okręt-ORP Pomorzanin.
Od tego momentu można mówić o szybkim wspięci się do góry w hierarchii. Kiedy miał już ustawioną  przyszłość  oraz liczne medale jak i zasługi w rozwój Polskiej marynarki przyszła wojna.  Pewnie każdy teraz sobie pomyśli że pewnie uciekł do Niemiec i zasilił szeregi swoją osobą, otóż nie. To on ostatni stawiał opór znacznie mocniejszemu przeciwnikowi. Po kapitulacji trafił do niewoli. W tym czasie miał liczne okazje do ucieczki i oczyszczenie się z zarzutów oraz możliwość powrotu do kraju i rodziny. 

On niestety jak kamień niewzruszony stał przy swoim i przy Polskim pochodzeniu. 
Kiedy było przysłuchanie, on nie rozmawiał po niemiecku lecz zażądał tłumacza, do siebie przyprowadzić, bo, tylko Polski znał. 

Kiedy już było wiadomo, że nie ruszają go metody niemieckie postanowiono sprowadzić rodzinę jego, by namówiła go do powrotu do niemieckich korzeni, ale on tylko powiedział, że 1 września zapomniał jak się mówi po niemiecku.  
Admirał powtarzał uparcie: "Nie będę z Wami współpracował".

Wiceadmirał, współtwórca siły polskiej marynarki wojennej, niestrudzony obrońca polskiego wybrzeża w czasie kampanii 1939 roku. Polak z wyboru.

Kiedy kraj nad Wisłą powrócił na mapę Europy, on – urodzony w Brandenburgu pod Berlinem – zaciągnął się do służby w raczkującej dopiero flocie. Wcześniej, podobnie jak jego ojciec, zdobywał szlify w niemieckiej marynarce wojennej, ale przyszedł czas, kiedy musiał wybrać. Wybrał Polskę.


Dzięki jego staraniu i determinacji Polska flota rosła w siłę. Wykupywał okręt na własne nazwisko, by pomóc Polskim przyjaciołom. 

Obrońca polskiego wybrzeża był jeńcem kilku niemieckich oflagów; wolności doczekał się dopiero w kwietniu 1945 roku z rąk Amerykanów. Za swoją postawę w czasie wojny otrzymał wiele odznaczeń, a wśród nich to najważniejsze dla każdego żołnierza – order Virtuti Militari.

Jarek. 

59 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o takim człowieku, ale miło, że chcesz zaznajomić swoich czytelników z takimi bohaterami. Jestem po Twojej stronie i uważam, że powinieneś dodawać takie posty uświadamiając ludzi w ich niewiedzy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubie historie i lubię o niej opowiadać. Będzie więcej takich wpisów tematycznych.

      Usuń
  2. Tak jak pisze osoba wyżej, nie miałam wcześniej pojęcia o tym człowieku. Fajnie jest dowiedzieć się czegoś nowego. Bardzo dobry post :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam o nim, ale cieszę się, że mogłam dowiedzieć się coś więcej na jego temat ;)
    Lubię tę Twoją serię, bardzo wartościowe wpisy ;)
    Pozdrawiam!
    https://coscudownego.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jak będziesz wpadać tu to zobaczysz więcej takich wpisów. Miło to słyszeć.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  4. świetny post i z niecierpliwością czekam na kolejny z tej serii :)

    mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to słyszeć, będzie już kolejny wpis z tej serii.

      Usuń
  5. Podobają mi się Twoje wpisy - masa informacji w pigułce :)
    Polak z wyboru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że ktoś do cenie moje starania, jednak nie idzie moja praca w las.

      Usuń
  6. Wiesz,już samo to,że się zabrałeś za ten temat i przywracasz pamięć o tych ludziach jest wielkie,bo im się to naprawdę należy. Poza tym fajnie się czegoś nowego dowiedzieć. Pozdrawiam serdecznie stasiekgorny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wooow myślałem że jest ktoś o takiej tematyce, możesz wpadać a czegoś nowego zawsze złapiesz.

      Usuń
  7. Bardzo dobry pomysł na te posty, dumna aż jestem, że ktoś pielęgnuje tą tematykę! Dodatkowo masz bardzo przyjemne pióro, mówił Ci to już ktoś? ;) Zapraszam, https://juliamickiewicz.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli taki odzew jest gigantyczny to aż grzech nie pisać na ten temat.

      Już ktoś mi coś wspominał o tym ale że coraz więcej ludzi pisze o tym to miło naprawdę miło.

      Usuń
  8. Ciekawa historia. Zapewne o wielu bohaterach jeszcze nie usłyszeliśmy. Dobrze jest o nich przypominać. Aneta Www.acupoflifestyl.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się przypomnieć o jeszcze nie jednym. Masz rację.

      Usuń
  9. Coś na prawdę ważnego na tych blogach można jednak przeczytać . Fajnie wejść na bloga i dowiedzieć sie o takich ludziach jak Józef Unrug.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze całkiem jak widać blogosfera nie zeszła na psy. I będzie więcej takich ludzi tu.

      Usuń
  10. BArdzo zasłużony człowiek, a niestety nigdy nic o nim nie słyszałam jestem Ci za to wdzięczna :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak zasłużony, również o nim nie słyszałem za bardzo.

      Usuń
  11. bliżej go nie znałam, ale kojarzę. ;) i właśnie zastanawiało mnie zawsze to niemieckie nazwisko, ale teraz już wiem wszystko - dzięki! ;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś słyszałem o nim również ale zapomniałem o nim, lecz szukałem czegoś na wpis i czytam czytam i sobie myślę będzie on odpowiedni do opisu.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  12. Bardzo ciekawe tematy poruszasz na blogu... nie znałam tego człowieka, ale historia nigdy nie była moim konikiem. Fajnie, że Ty masz taką pasję! To się ceni!

    Robimy to, co lubimy - zajrzyj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może dzięki temu blogowi stanie się trochę bliższa tobie ta nauka.

      Usuń
  13. Bardzo ciekawa seria, z której można się wiele nauczyć. Szczególnie, że przedstawiony przez Ciebie bohater był mi kompletnie nieznany, a szkoda, bo widać, że naprawdę był przyjacielem Polaków.
    Pozdrawiam :)
    Lina Nastya

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło to czytać, uwierz mi że nie tylko tobie. Był do końca życia przyjacielem i czuł się nim bardziej z każdym wydarzeniem przeciw Polsce.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  14. No to mi zaimponowałeś. Nie znałam tej postaci, a mieszkam w regionie gdzie akcenty niemieckie są bardzo świeże.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to bardzo miło mi, może jak zapytasz się nich to może go skojarzą.

      Usuń
  15. Nie znałam tej postaci ale cieszę się że dzięki Tobie ją poznałam ! Bardzo podoba mi się ta seria ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo się ciesze że mogę przedstawiać i przypominać takie postacie.

      Usuń
  16. Seria jest bardzo dobrym pomysłem! Ciekawa i inna, zdecydowanie przykuwa uwagę! Życzę powodzenia w blogowaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za opinie, będę ciągnął nią aż mi pomysły się skończą. Nie dziękuje by nie zapeszyć.

      Usuń
  17. Historia jest podwaliną przyszłości i fajnie , że ktoś wyszukuje takie mniej znane fakty i postaci by szerzej je ukazać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to czytać, może uda mi się więcej takich ludzi znaleźć.

      Usuń
  18. no proszę to ciekawa historia ciekawa osobowość

    OdpowiedzUsuń
  19. Powiem szczerze że nie słyszałam nigdy wcześniej o tym człowieku. Bardzo się cieszę że trafiłam na ten post. Piszesz w bardzo fajny sposób o naprawę istotnych i ciekawych sprawach. Bardzo lubię Twojego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Takie tematy od zawsze mnie ciekawiły i nadal lubię się w nie wgłębiać. Ciekawy wpis i z niecierpliwością czekam na coś więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie znam tego człowieka , ale post bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny post jak i cały blog ! Trzeba wałkować historie by ludzie Pamiętali ! Pamięć to rzecz święta ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Mógłbyś z powodzeniem uczyć w szkole lub wykładać na uczelni - potrafisz zainteresować historią każdego, nawet kogoś kto broni się przed nią rękoma i nogami. Super wpis, masz talent do pisania i przekazywania wiedzy w przystępny sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie kojarze :-) , historia to nie jest moj komik :-)

    https://nataliazarzycka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziękuję, że są ludzie którzy nie pozwalają zapomnieć o bohaterach.

    OdpowiedzUsuń
  26. Kolejna zacna postać o której wcześniej nie słyszałam, ale dzięki Tobie poznałam. Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  27. Przyznaję, że też nie słyszałam wcześniej o tym człowieku. Fajnie, że dzielisz się swoją pasją, edukując innych ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Przyznam się szczerze, ze nie słyszałam o tym człowieku ale widzę, że z pasją piszesz o historii. Zatem dodaję do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nigdy o nim nie słyszałam, ja osobiście za historia nie przepadam ale super ze ty robisz to co lubisz!

    OdpowiedzUsuń
  30. O kurczę! Dzięki wielkie za ten wpis. Nie słyszałam nigdy o nim ,ale jak przeczytałam tu o jego wspaniałej postawie, to widzę, że warto było o nim się dowiedzieć. Czekam na następne wpisy o tematyce historycznej, bo bardzo lubię tą dziedzinę nauki:).
    Pozdrawiam!
    www.aleksandraczaja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tym człowieku, fajnie że robisz takie posty, które są bardziej nietypowe i można się z nich czegoś dowiedzieć o historii ;)



    Mój blog - HELLO-WONDERFUL



    instagram

    OdpowiedzUsuń
  32. To świetnie, że próbujesz przekazać swoim czytelnikom odrobinę historii ! Świetny wpis :)

    nouw.com/roksanaryszkiewicz
    facebook.com/roksanaryblog

    OdpowiedzUsuń
  33. super pomysł z taką serią wpisów. Brawo!

    OdpowiedzUsuń
  34. Dowiedziałam się dzięki Tobie o ciekawym człowieku, brawo! :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Tym sposobem położę się dzisiaj spać mądrzejsza i z dodatkową wiedzą o bardzo ciekawej postaci! Serdeczne gratulacje, mam nadzieję na więcej tego typu biografii!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  36. W Twoim wpisie wiele się dowiedziałam! Dzięki.:)
    Sądzę, że publikujesz wpisy, które pomogą niejednej osobie zaprzyjaźnić się z historią. Szkoda, że kiedy ja chodziłam do szkoły to nie było tego rodzaju blogów. Na pewno bym doczytywała jakieś ciekawostki.
    Zgłębiłam się w inne posty i sporo tu u Ciebie również recenzji filmów, na pewno obejrzę, któryś z Twoich propozycji. :)

    OdpowiedzUsuń
  37. No i kolejna postać o której nie słyszałam :) Aż miło się czegoś nowego dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  38. Podajesz bardzo wartosciowe informacje :) https://meriska92.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń