Recenzja filmu " Piąty Wymiar".

Siemka, to znowu ja. Dziękuję za komentarze pod ostatnim postem. Nie zabierając Wasz cenny jakże czas postanawiam przejść do recenzji kolejnego filmu. "Piąty Wymiar", bo taką nazwę nosi dość dziwny film jak dla mnie, który dziś ocenię miał premierę 27 sierpnia 2009 na Świecie, a 10 grudnia 2010 w Polsce.



Reżyseria: Christopher Smith
Scenariusz: Christopher Smith
Gatunek: Thriller  

Jeśli film zaczyna się melodią przypominającą do złudzenia kołysankę z kultowego "Dziecka Rosemary" to w kolejnych scenach nie należy spodziewać się komedii romantycznej. Jess  zostaje zaproszona przez bogatego adoratora na rejs jachtem. Kobieta w ostatniej chwili zjawia się na przystani choć nie wygląda ani na zadowoloną, ani zrelaksowaną. 


Wszystko z powodu cierpiącego na autyzm synka nad którym opieka pochłania całą energię głównej bohaterki. Chwilowa przerwa od obowiązków rodzicielskich okazuje się słabym pomysłem. Niespodziewany sztorm doprowadza niemalże do zatonięcia jachtu. Pasażerów ratuje ogromny statek, który pojawia się na horyzoncie znikąd. Po wejściu na jego pokład rozbitkowie odkrywają jednak, iż brakuje na nim załogi. W dodatku Jess odnosi wrażenie, że chyba zna to miejsce bardzo dobrze. 



Zgodnie z prawidłowymi konwencjami przez resztę filmu bohaterowie powinni odkrywać mroczne tajemnice statku, a na końcu walczyć o przetrwanie. Reżyser Christopher Smith obiera jednak inny kurs: w związku z czym już po czterdziestu minutach wszystko zostaje dosłownie "pozamiatane". 

W jaki sposób można więc pociągnąć dalej tę opowieść? Wskazówkę stanowi oryginalny tytuł filmu – "Triangle" to po angielsku nic innego jak: trójkąt co w połączeniu z morską scenerią od razu rodzi skojarzenia dobrze Nam znanym Trójkątem Bermudzkim. Jak wiadomo na owianym złą sławą obszarze na Oceanie Atlantyckim niejednokrotnie dochodziło przecież do niewytłumaczalnych zniknięć samolotów i statków. Nie chcę zdradzać kolejnych zwrotów akcji, więc dodam jedynie od siebie, że przeczucia Jess okazują się być słuszne. 




"Piąty wymiar" przypomina misterną układankę. Bowiem każdy fabularny klocek musi pasować do następnego, nawet jeśli na początku zdaje się Nam iż jest całkowicie inaczej. Posługując się wąskimi kadrami, a także długimi jazdami kamery reżyser Smith wywołuje u widza klaustrofobiczne lęki oraz poczucie osaczenia. Statek-widmo to jak idzie się domyśleć pułapka z którego nie ma ucieczki. Niemalże do połowy filmu wycieczka po jego wnętrzach dostarcza porządnego dreszczyku emocji. 


Jednak, gdy Jess zdaje sobie wreszcie sprawę z tego wszystkiego, dlaczego tak się potoczyło to wszystko fabularne turbiny zaczynają pracować z coraz większym trudem. W obawie przed zawaleniem się skomplikowanej konstrukcji reżyser woli nie wyjaśniać piętrzących się wątpliwości. W pewnym momencie ma się więc ochotę machnąć ręką na dziury w historii i najszybciej jak to możliwe dopłynąć do sprytnie obmyślonego finału filmu.



Film według mnie jest nie dla każdego. Sam oglądałem go kilka lat temu i zdenerwowałem się w połowie, ponieważ powtórki doprowadzały mnie do szału. Jednak powiedziałem sobie: stop! To tylko film i  wziąłem się za siebie, dlatego też obejrzałem go kilka dni temu. 

Co do tego jak mi się oglądało to powiem szczerze, że czasami gubiłem się w tym co jest i co się tak naprawdę dzieje, a także o co chodziło reżyserowi tworząc ten film, ale szybko to wszystko nadrobiłem. Jeśli chcecie obejrzeć to przygotujcie się na uzbrojenie w cierpliwość oraz  wytrwałość do końca seansu. Wszystkiego dowiecie dopiero na końcu filmu. Tam wszystko się wyjaśni i zrozumiecie całą fabułę. Mogę jedynie powiedzieć, że dla głównej bohaterki była to kara za wszystko co robiła, a także jaką złą matką była. Statek miał jej jedynie pomóc, dzięki czemu będzie mogła odkupić swoje winy. 

Jak dla mnie mocne 8/10.

A Wy oglądaliście ten film? Jakie macie odczucia po obejrzeniu? 

Jarek. 

133 komentarze:

  1. Film oglądałam raz i to znowu dzięki Tobie i nie żałuję tego. Daje dużo refleksji, przez co człowiek chce go oglądać i dowiadywać się więcej. Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znaczy się nie mam tak najgorszego gustu w filmach wybieraniu.

      Usuń
    2. Czasami masz jakieś przebłyski i zaproponujesz godny polecenia film.

      Usuń
    3. Czasami?! To aż tak jestem do kitu?

      Usuń
    4. Po prostu czasami fajne filmy oglądasz, a czasami takie nudne i aż ziewać się chce podczas ich oglądania.

      Usuń
    5. Otwieram notes i nie zamykam go czekając na to co powiesz, czekam i notuje.

      Usuń
    6. Już tak się nie wymądrzaj, w porządku? :D

      Usuń
    7. Heehehehe no dobrze, ale następnym razem lepiej szykuj obronę.

      Usuń
  2. Recenzja na prawdę świetna, jednak ja nie lubię takiego typu filmów, ale myślę, że wiele osób dzięki tobie go obejrzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś się skusisz również i ty. Fajnie, że tak sądzisz.

      Usuń
  3. O świetna recenzja! Na pewno obejrzę😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie mi to słyszeć, że zachęciłaś się filmem.

      Usuń
  4. Nie oglądałam i chyba to nie najlepszy pomysł, żebym się za to zabierała. To chyba nie jest mój ukochany typ filmów. Raczej nie będę ryzykować, ale kto wie, co przyniesie przyszłość?! :D
    Pozdrawiam,
    https://siejonka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma swój ulubiony typ filmów, może kiedyś jak będziesz przeglądać filmy propozycję to się skusisz na ten film.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  5. Ooo. Całkiem mocne. Trzeba będzie obejrzeć :)
    Zapraszam do siebie: KLIK! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to słyszeć, jednak ocenę poczekaj na koniec filmu.

      Usuń
    2. Jak tylko znajdę chwilę, to z pewnością obejrzę :)

      Usuń
    3. Spokojnie masz czasu, nie usuną go tak prędko.

      Usuń
    4. Miłego oglądania, napisz jak się oglądało.

      Usuń
  6. Film chyba nie w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma swoje gusta, może kiedyś indziej obejrzysz.

      Usuń
  7. Nie oglądałam, ale muszę przyznać, że Twoje opowiadanie naprawdę zachęca do obejrzenia, tym bardziej, że jest on w moim klimacie. :)

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę że nie tylko ja lubię takie mocne kino. Miło słyszeć takie pochwały.

      Usuń
  8. Kurczę nigdy nie słyszałam o tym filmie, ale na pewno go obejrzę:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kurczę nigdy nie słyszałam o tym filmie, ale na pewno go obejrzę:) www.flare.com.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda bo on nie wczoraj powstał i już ma kilka latek. Ale lepiej później niż wcale.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  10. Nie słyszałam o tym filmie, w tym tygodniu zapewnę oglądne! :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super wybór, myślałem że jest rozpoznawalnym filmem.

      Usuń
  11. Huh. Lubię tego rodzaju filmy, więc pewnie sobie niedługo obejrzę :)

    http://that-little-fucker.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj w klubie, fajnie że mogłem zaproponować film.

      Usuń
  12. Hmm bardzo fajna recenzja ;) ale nie przepadam za takiego typu filmami więc obejrzeć na pewno nie obejrzę ;)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje bardzo, no nic, nie każdy musi lubić to samo.

      Usuń
  13. Bardzo ciekawa recenzja, napisana tak... po prostu ładnie.
    Niestety nie obejrzę, bo niezbyt lubię filmy, ale Twoje recenzje warto przeczytać chociażby ot tak - są świetne!

    www.piotrekworld.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło czytać, film wymaga trochę wytrwałości od widzów, ale nie każdy musi kochać to samo.

      Usuń
  14. Film nie dla mnie, ale recenzja bardzo ciekawie napisana.
    Nie lubię filmów, przy których można się pogubić :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm no wiesz, trzeba od początku go oglądać a wszystko układa się w całości z upływającym czasem, tylko późno trochę.

      Usuń
  15. Szczerzę mówiąc, na Twoim blogu jestem po raz pierwszy, a jestem pod ogromnym wrażeniem! Piszesz świetne recenzje! Za jakich czas pewnie usłyszę o Tobie jako o wybitnym krytyku filmowym!
    A filmu nie oglądałam, ale może się skusze :)
    http://haniamis.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj jako nowa czytelniczka, widzę że coraz więcej ludzi dowiaduje się o mnie. Ale z tym krytykiem filmowym to przesadziłaś może trochę, ja nie na daje się do tego zajęcia.

      Usuń
  16. Film wydaje się być ciekawy, lubię taką tematykę, mam nadzieję, że wykonanie nie zostało zrobione po kosztach, bo to częsty problem mniej popularnych pozycji. W wolnej chwili spróbuję! Pozdrawiam i zapraszam również do mnie: extinctdreams.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam ocenisz, nie jestem aż takim znawcą aby ocenić pod takim kątem, choć statek i jacht musieli jakoś zrobić.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  17. Nie oglądałam nigdy tego filmu. Mój mąż takie lubi

    OdpowiedzUsuń
  18. Też widziałam ten film. jest super. www.flare.com.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to czytać, również to podzielam twoje słowa.

      Usuń
  19. Film w moim stylu, więc z chęcią go obejrzę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super że mogłaś zobaczyć u mnie recenzje fajnego filmu.

      Usuń
  20. Chyba muszę go jak najprędzej obejrzeć bo recenzja brzmi ciekawie i zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie że tak sądzisz, z oceną poczekaj na koniec filmu.

      Usuń
  21. Nie lubię takiej tematyki filmu, ale twoja recenzja, jest naprawdę ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  22. Byłam ciekawa tego filmu, ale dzięki Twojej wyczerpującej recenzji wiem, że go nie obejrzę :P Wielowątkowość fabuły i ciągłe powtarzanie akcji to coś co mnie strasznie wkurza jako widza. Pewnie po 30 minutach wyszłabym z kina ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo miałem kiedy jakiś czas temu oglądałem w telewizji, ale teraz obejrzałem i już wiem jak co. Może kiedyś się przekonasz.

      Usuń
  23. Super recenzja! O filmie nigdy wcześniej nic nie słyszałyśmy, ale teraz wiemy, że musimy obejrzeć! Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki dziewczyny, to zbierajcie się do oglądania. Buziaki.

      Usuń
  24. Jeszcze nie oglądałam a może warto. Nie lubię horrorów, gdzie krew leje się strumieniami i wszyscy giną w męczarniach, ale takie filmy, gdzie sporo się myśli i wyobraża są dobre :) Dobra inspiracja na sobotni wieczór :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu trochę trzeba pomyśleć jak słusznie zauważyłaś, ciesze się że mogłem podesłać godny film.

      Usuń
  25. Teraz mam duuużo czasu, "jeszcze", więc z chęcią go obejrzę :)
    Trójkąt bermudzki bardzo mi się podobał, więc i ten film powinien :)

    pozdrowionka :)
    Daria i wampirek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że powinien, a co do tego czasu to niech się dłuży bo potem biedzie tylko gorzej i tyle nocy nie przespanych.

      Miło mi też, pozdrawiam.

      Usuń
  26. Nie oglądałam jeszcze tego filmu, ale jak tylko znajdę wolną chwile to na pewno go zobaczę. http://dobieramypodklady.pl/

    OdpowiedzUsuń
  27. Oglądałam kiedyś ten film, ale osobiście mi się nie spodobał, nie wpadł zbytnio w mój gust, jednak najgorszy też nie był.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to kwestia gustu? Nie wiem. Mi się podobał, nie każdemu musi się podobać.

      Usuń
  28. Przypomniałeś mi tytuł tego filmu, chodził za mną od jakiegoś czasu, a właściwie odkąd polecił mi go kuzyn. Myślę, że wkrótce się za niego zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oooo to miło, widać że się kuzyn zna. Ciesze się że zachęciłem cię.

      Usuń
  29. Film oglądałem już jakiś czas temu, ale również mi się spodobał :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam oglądać filmy wiec na pewno znajdę czas żeby obejrzeć :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo lubię obejrzeć taki film jak też innych gatunków

      Usuń
  31. Ja nie oglądałam tego filmu jeszcze :D choć jestem zaciekawiona ! Myślę, że w najbliższym czasie obejrzę :D !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie że zaciekawił cię ten tytuł i w przybliżeniu fabuła.

      Usuń
  32. Oglądałam ten film parę razy i za każdym razem wciąga mnie tak samo, niewytłumaczalne zakończenie, nigdy nie rozumiem go w ten sam sposób. Bardzo ciekawy i zgadzam się - film nie dla każdego!
    Zapraszam do mnie https://rosewriterpoems.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja drugi raz oglądam go i może kiedyś z sentymentu go obejrzę. Film wymaga myślenia a nie każdemu się chce.

      Usuń
  33. Niestety film kompeltnie nie wpasowuje się w moje gusty, co nie znaczy, że przejdę obok tego obojętnie! Polecę go swojemu chłopakowi, pozdrawiam serdecznie!
    https://paulina-berczynska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się, widać że tak samo lubi czasem wytężyć mózg. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  34. Chyba się skuszę by obejrzeć ten film💖😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniejmy nadziej że to nie będzie stracony czas na film.

      Usuń
  35. Jeszcze go nie obejrzałem, ale muszę nadrobić. Zapowiada się świetnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę poznajesz film który już jest parę ładnych lat do obejrzenia.

      Usuń
  36. Poszukam w necie,pewnie już jest :-) Swoją drogą,często zmieniasz tematykę,ale to fajnie,gdy jest różnorodność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmieniam by czytelnik nie zanudził się na śmierci. Ale zawsze będę powracał do niektórych tematów.

      Usuń
  37. Zachęciłeś mnie do oglądnięcia filmu chętnie obejrzę :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to słyszeć o takim czymś, miłego oglądania.

      Usuń
  38. Nie oglądałam, ale wydaje się być dość ciekawy, chociaż nieco poplątany xd.
    Udanej reszty wakacji życzę!:)
    Pozdrawiam
    www.aleksandraczaja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poplątany bo nakładają się ciągle te same rzeczy.

      Nie dziękuje i tobie też życzę, pozdrawiam.

      Usuń
  39. Nie oglądałam ale może kiedyś luknę :D Fajny blog :P Chyba jestem u Ciebie po raz pierwszy :) Oryginalna nazwa :d Zapraszam tutaj na blog do mojego kochanego Bartusia -->
    https://bartollandia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żałuj, a co do tego czy pierwszy raz to już tu byłaś, dziękuje.

      Usuń
  40. ej podoba mi sie film <3 https://mniejnizwiecejpowaznie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  41. Zainteresowałeś mnie, a zdjęcie z blondynką z bronią (chyba Jess) jeszcze bardziej zachęca. Siadam dziś przez laptopem z colą i ogladam. Tylko myśleć się nie chce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to Jess, blondynka ale mądra i niestety po przejściach. Miłego oglądania.

      Usuń
  42. Nie ogladałam ale czasem lubie takie filmy... nie trawie komedii romantycznych tylko :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo mam, ja w sumie też nie lubię ale za to komedie bardzo.

      Usuń
  43. Nie ogladałam, ale brzmi ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  44. To mój ulubiony gatunek filmowy! Zdecydowanie dodaje do listy oczekujący na oglądanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to słyszeć, będzie więcej takich też filmów.

      Usuń
  45. Słyszała ostatnio o tym filmie, ciekawa recenzja
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    https://wiktoria7olczak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  46. Nigdy nie oglądałam, ale nie mój gatunek filmowy :D
    KLAUDIALISIECKA BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  47. Jak zwykle super recenzja. Może się przekonam do tego typu filmów ;)

    http://kuraibanii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuje, trzymam kciuki żebyś nie poddała się w przekonywaniu.

      Usuń
  48. zdecydowanie nie w moim stylu, aczkolwiek brzmi ciekawie. ;) muszę w ogóle znowu zacząć oglądać filmy, tylko ostatnio nawet na serialu 20-minutowym jestem w stanie zasnąć. ;)
    pozdrawiam serdecznie.
    http://poprostumadusia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też czasem mam tak ale kiedy jestem bardzo zmęczony. Może kiedyś obejrzysz.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  49. Miłego oglądania, ciesze się że mogłem zaproponować fajny film.

    OdpowiedzUsuń
  50. Z moim u boku może i bym obejrzała ten film, a tak to jakoś mnie do niego nie pociągnęło. Chociaż akcja wydaje się być ciekawa i to na pewno coś innego od tego, co oglądałam do tej pory.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto poznawać nowe filmy, może druga połówka się skusi na ten film.

      Usuń
  51. Recenzja bardzo dobrze, rzetelnie opisana. Wyczerpany temat- co jest komplementem. Mimo to- historia mnie nie porywa. Czy obejrzałabym film? Nie wiem. Może warto dać mu szansę?

    Często odwiedzam blog- oby tak dalej! :)
    Pozdrawiam, W E S S P E R.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwyżej nie spodoba się film i nigdy nie powrócisz do niego. Dziękuje za miłe słowa. Zapraszam kiedy tylko chcesz to wpadaj.

      Pozdrawiam bardzo ciepło.

      Usuń
  52. Boję się takich filmów, wole jednak komedie ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy musi lubić to samo co inni. Komedie też się znajdą kiedyś.

      Usuń
  53. właśnie szukałam ciekawego filmu ;)

    OdpowiedzUsuń
  54. Nie oglądałam tego filmu a właśnie szukam z chłopakiem czegoś do obejrzenia :) więc może skorzystam z twojej propozycji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miłe że obejrzycie ten film, wpadaj częściej a znajdzie się coś dla każdego.

      Usuń
  55. Widziałem go już jakiś czas temu :). Pokręcony na maksa, ale ja właśnie takie filmy lubię najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie ja też lubię, ja kilka lat ten na Canal plus.

      Usuń
  56. Pomimo tego, że napisałeś o filmie dziwny, trudny i wymagający cierpliwości brzmi to zachęcająco. Potraktuje ten film jako wyzwanie i obejrzę :) wpadnij koniecznie do nas, dodałyśmy nowy post www.PINKYPROMISEGANG.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesz że nie zniechęcił was ten wpis, już wpadłem kilka godzin temu. Fajnie piszecie wy też.

      Usuń
  57. Uwielbiam thrillery! Należę domaniakow filmowych, chyba zagrzeje tu na dłużej, pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda tu będzie różnie, ale miło mi powitać kolejną czytelniczkę. Pozdrawiam.

      Usuń
  58. Oglądałam ten film, razem z tatą, ale mi jakoś nie przypadł do gustu. Ciekawa recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  59. chyba wreszcie zdecyduje się na ten film :)
    https://karik-karik.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodził za tobą jak za jeszcze jedną dziewczyną z tego bloga? Może w końcu przełamiesz się.

      Usuń
  60. Ciekawie opisana fabuła, chętnie obejrzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  61. To chyba nie film dla mnie. Jak dla mnie zbyt straszny, jak sama się męczę od kilku tygodni nad jedną książką od remigiusza mróza "czarna madonna", więc chyba się wszczynam z tym filmem jak zwyczajnej książki boje się dalej czytać. Ciekawa recenzja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może nie czytaj a ten film też odpuść sobie. A książka może przeczytasz kiedy kiedy sobie zrobisz kilka dni odpoczynku.

      Usuń
  62. Obejrzałabym,, pomimo tego, iź odniosłam wrażenie że najlepszy to on nie był..:) Ale z czystej ciekawości wrzuciłabym i to:D

    www.justcleo.pl

    OdpowiedzUsuń