Jaka forma?

Witajcie, cześć tu Jarek. Tak wiem trochę mnie nie było. Praca itd., ale chyba nikogo nie interesują szczegóły, dlaczego mnie nie było. Jedynie mogę napisać na tym etapie, że to duża firma była. A to nie jest temat wpisu, lecz bardziej Święto Trzech Króli i jakie przy tym kłopotliwe spory powstały.
Tak na marginesie to radio pewne mnie zainspirowało. W końcu coś przydatnego powiedzieli jak bloger zainteresował się czyż nie prawda? Otóż spór powstał nad formą prawidłowego napisania skrótu na drzwiach wejściowych do naszych domów. Czy napisać KMB czy CMB? Oczywiście z dopiskiem K+M+B?/C+M+B. W sprawie wypowiedział się rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks Paweł Rytel-Andrianik i stwierdza jasno że obie formy są poprawne. A co do znaczenie skrótów to:
K+M+B Kacper Melchior Baltazar
C+M+B Christus mansionem benedicat (łac. Chrystus mieszkanie błogosławi)
Oczywiście z dopiskiem odpowiedniego roku. 

A Wy? Którą formę stosujecie? Bo ja: K+M+B. Tak na marginesie to wróciłem tu na dłuższą chwilę. Jak Wam minął Sylwek? Czy też ogólnie okres długiego urlopu, jak i święta?  


Bibliografia:
www.wiadomosci.onet.pl



Jarek. 

27 komentarzy:

  1. U mnie na drzwiach widnieje K+M+B.I tak mi się podoba :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba to się bierze z przyzwyczajenia jak się zaczęło robić od początku.

      Usuń
  2. U mnie na drzwiach również widnieje napis K+M+B i tak chyba było od zawsze. Jakoś nigdy nie zwróciłam uwagi na to, że istnieją dwie formy.
    Obserwuję i zapraszam do mnie bluue-butterfly.blogspot.com
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja gdyby nie radio jak pisałem to też nie wiedział o drugiej formie.

      Usuń
  3. A dziękuję Sylwester spokojnie mi minął.
    Wszystkiego dobrego w 2019 roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to, najważniejsze że bezpiecznie i bez przyrzut.

      Usuń
  4. Witaj z powrotem ja tez miałam ostatnio spadek formy na blogu, ale teraz nowy rok nowe moce. Pozdrawiam Eva :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O poprawnym napisaniu skrótu na drzwiach, słyszę rok w rok. Dobrze, że podajesz informację dalej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Według tradycji tylko C + M + B jest poprawną formą. A to ze względu na znaczenie (błogosławieństwo). Poza tym sprawa królów jest tematem rzeką, bo nawet nie ma pewności, że było ich trzech, a imiona zostały nadane im dopiero parę wieków później.

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie nie widnieje napis na drzwiach ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. C+M+B jest na moich drzwiach chyba od zawsze :) Moim zdaniem to jedyna poprawna forma, ale nikomu nie narzucam swojego zdania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja też preferuje napis K+M+B .

    OdpowiedzUsuń
  10. my również nie robimy napisów na drzwiach :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie robimy napisu na drzwiach - ksiądz na kolęde nawet nie dociera, mieszkamy na szczycie kamienicy. Także ... nasze życie obchodzi się bez napisu.

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie jak co roku na drzwiach K+M+B tak się u nas w domu przyjęło i już tak zostalo 😁 a sylwester bardzo milo i sympatycznie z moją drugą połówką😍

    OdpowiedzUsuń
  13. U mnie to jest chyba standardowo K+M+B i data. Pozdrawiam serdecznie ☺

    OdpowiedzUsuń
  14. my w sumie żadnej nie stosujemy. ;) kiedyś była ta z K na początku. ;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja nie miałam długiego urlopu, a święta i Sylwester minęły zbyt szybko 😊

    OdpowiedzUsuń
  16. U mnie od zawsze jest CMB, bo według mnie to bardziej logiczne niż pierwsze literki imion Królów, ale każdy niech robi jak uważa :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. U mnie aktualnie nie występuje żadna z tych form, a kiedyś była z K.

    OdpowiedzUsuń
  18. U mnie na drzwiach jest C+M+B OBSERWUJE ZAPRASZAM DO SIEBIE https://beautylilly87.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. U nas zawsze jest K+M+B :) Sylwester minął mi magicznie i tanecznie, ale nowy rok przywitał mnie dość silnym przeziębieniem, z którym walczę do tej pory :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
    Pozdrawiam serdecznie

    https://jmzphotography.eu

    OdpowiedzUsuń
  21. Od lat nie piszemy liter na drzwiach, ale pamiętam, że u mnie pisano K+M+B. Wiele się też mówi, ze to nie plusy tylko krzyże itd. 🙂
    A sylwester minął mi fajnie, ale niestety 2 stycznia już szłam do pracy 🙄

    OdpowiedzUsuń
  22. U mnie od zawsze, tradycyjnie K+M+B :)
    Sylwester minął mi bardzo ciekawie, z dużą dawką pozytywnej energii!
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń